به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

ماکرو macro در برنامه نویسی دستگاه های cnc چیست و چه نقشی را ایفا میکند

ماکرو macro در برنامه نویسی دستگاه های cnc چیست و چه نقشی را ایفا میکند

 

 

برنامه نویسی با استفاده از ماکرو ( Macro ) روشی است که به واسطه ی آن ، اطلاعات مختلفی به نام زیر برنامه ی خاص تعریف می گردند که به شکل اعداد و ارقام از پیش تعریف شده قرار دارند.  در این تعریف از ماکرو می توان به این مطلب اشاره کرد که ماکرو ها به منظور صرفه جویی در زمان و برنامه نویسی استفاده می گردند. که میتوان تنها برخی اعداد و ارقام را در آن تغییر داد. این روش برنامه ای اصلی ایجاد مینماید که میتوان با اعداد و ارقام مختلف و متعدد به تناوب از آن بهره برد.

برنامه هایcnc  از تکنیک های مختلفی استفاده میکنند تا به برنامه نویس ، امکان ساخت قطعات پیچیده ی کد نویسی را فراهم آورند.

در برنامه نویسی cnc  در کنار بهره گیری از نرم افزارهایی همچون CAD/CAM ، ماکرو ها نیز وظایف و جایگاه ویژه ای برای خود دارند. به صورت برنامه نویسی دستی و یا با استفاده از کامپیوتر ، ماکرو ها به منظور فراهم آوردن راه حل های ویژه و از پیش تعیین شده در جهت رفع نیاز های خاص بکار میروند.

هر کدام از زیر برنامه های ( Subprograms ) بر اساس عددی شناخته می شوند. به عنوان مثال O6001 . در پایان subprograms کد M99 استفاده می شود که به منظور انتقال فرایند زیر برنامه به برنامه ی اصلی است. کد دستوری دیگر یعتی M98 میباشد که برای خواندن زیربرنامه ی قبلی بکار میرود. به عنوان مثال M98 P6001 . در این آدرس حرف P برای خواندن برنامه می باشد . در صورت نیاز برنامه می تواند به تعداد 9999 بار تکرار گردد که به سه روش بر اساس نوع سیستم کنترل قابل دسترس میباشد :

1-      متد اول : M98 P6001 L5 که برنامه (subprogram)  سری O6001را پنج بار تکرار می نماید.

2-      متد دوم : M98 P6001 K5 که برنامه (Subprogram) سری O6001 را پنج بار تکرار می نماید .

3-      متد سوم : M98 P00056001 که برنامه (Subprogram) سری O6001 را پنج بار تکرار می نماید.

استفاده از ماکرو ها :

بر اساس میزان پیچیدگی ماکرو ، برخی اطلاعات و مهارت هایی به صورت ساختاری و پایه ای مورد نیاز است. که برخی درادامه میپردازیم :

1-      برخورداری از فهم و درم درست از متد ها و داده های مختلف تنظیمات

2-      شناخت و اشراف به کنترل ماشین های سی ان سی و برنامه نویسی و ارجاری اپراتوری آنها

3-      مهارت های ماشینکاری به منظور قطعات مختلف

4-      مهارت های پایه ای ریاضی از قبیل محاسبات و دانستن فرمول های ریاضی

5-      مهارت های ساخت و توسعه ی برنامه ها

6-      اف ست گیری ها و مهارت های جبران خطا در تنظیمات مختلف

7-      شناخت سایکل های متعدد و نحوه کارکردشان در جزئیات

8-      شناخت ماکرو ها به درستی و چگونگی کارکرد فرایند های مختلف ماکرو ها از قبلی فرایند های nesting  در ماکرو

9-      شناخت درست و منطقی از پارامتر ها به منظور نوع عملکرد و اهداف بکارگیری

در ادامه اگر ماکرویی برای یک عملکرد خاص نوشته و تعریف شده است میبایست دانش آن عملکرد مرتبط با ماشین را نیز دانست.

ماکرو ها یک آپشن برای کنترل هستند و به صورت خودکار در دسترس اپراتور و یا برنامه نویس نیستند. راه های ساده ای برای یافتن و استفاده از ماکرو ها در صورت فعال بودنشان ، وجود دارد.  ذر ابتدا باید کنترل را در حالت MDI (manual data input  ) و یا دستی قرار داد ، سپس این command و یا دستور را وارد نمود : #1=1

 پس از فشار دادن دکمه ی cycle start کنترلر نیز command را قبول و یا رد می نماید . symbol (علامت) # شماره ی بعدی را به عنوان متغیر شماره ی 1 با مقدار اختصاص یافته ی 1 مشخص می کند. سیمبل # به شکل اختصاصی به منظور استفاده از ماکرو ها در کنترلر بکار میروند. اگر کنترلر این command را رد نماید و یا ورود سیمبل غیرممکن باشد بدان معناست که کنترلر امکان استفاده از ماکرو ها را ندارد.

ویژگی ها و قابلیت ها در ماکرو ها :

به طور معمول میتوان قابلیت های زیر را در ماکرو ها یافت :

1-      اندازه گیری های محاسباتی و جبری

2-      محاسبات مثلثاتی

3-      ذخیر و انباشت داده های متغیر

4-      ایجاد و اعمال عملیات های منطقی

5-      Branching

6-      حلقه زدن looping

7-      تشخیص خطا

8-      ایجاد آلارم ها

9-      مقادیر ورود و خروج

10-  امکان ساخت ویژگی های مختلف دیگر

ماکرو ها همانند برنامه های عادی cnc  هستند ، اما شامل ویژگی های مختلفی اند . یک برنامه ی ماکرو به عنوان یک زیر برنامه (subprogram) تعریف میگردد و در زیر شماره ی برنامه خود (O-) نگهداری میشود و بدین ترتیب با برنامه ی اصلی خود خوانده می گردد.

در زیر تعدادی از رایج ترین اپلیکیشن های ماکرو ها را اشاره میکنیم :

1-      برنامه نویسی پارامتریک

2-      کنترل آف ست

3-      سایکل های سفارشی

4-      شبیه سازی منحنی ها در حرکات نامتعارف ابزار

5-      کد ها دستوری G و M

6-       ساخت آلارم ها و پیغام ها

7-      پنهانو پشتیبانی کردن از برنامه های ماکرو

8-      عملیات های اندازه گیری و پراب

9-      ایجاد میانبر های و برنامه های مختلف

در تعریف بیشتر ماکرو ها به منظور درک بیشتر در جهت استفاده ی بهینه و توسعه ی آن میتوان اشاره کرد که ماکرو سه بخش اصلی و اساسی دارند که شامل : variables  ، function  و constant میباشد. در بخش variables امکان ذخیره سازی و تغییرات متعدد را به شکلی انعطاف پذیر و سانآسانآساآسان ، فراهم می آورند. زمانیکه یه مقدار و یا عددی به یک متغییر اختصاص می یابد ، این مقدار برای استفاده در آینده ، ذخیره سازی میگردد. این اعداد ذخیره شده در سیستم به عنوان مقادیر متغیر تعریف شده استفاده میگردند.

در بخش Function اعداد به شکل ریاضی محاسبه میگردند ، به عنوان مثال + ( plus ) وظیفه ی جمع کردن  دو یا بیشتر از دو عدد را بر عهده دارد  ، در ادامه constant در ماکرو ها ارزش های ثابت هستند ، به وطور مثال عدد P با مقدار 3.14159265359

فانکشن های منطقی و یا logical به منظور اهداف branching  و یا looping کاربرد دارند. این توابع امکان تغییر در برنامه به شکل مشخص را میسر مینمایند.

در ادامه ماکرو ها نیز همانند زیر برنامه ها از روشی یکشان برای خوانده شدن پیروی مینمایند. اما آنها به وسیله ی command سری G65 خوانده میشوند.

به عنوان مثال نحوه اجرا و و یا در اصلاح call کردن ماکرو از داخل برنامه به شکل زیر میباشد :

G65 P7001 A.60 B8.5 F10.0

 

شکل زیر برقراری جریان و ارتباط برنامه ی اصلی با ماکرو بر اساس command ایجاد شده را ملاحظه میکنید.

 

 

در شکل کلی ماکرو ها به وسیله ی کامند های G استفاده می شوند. برای مثال استفاده از ماکرویی به منظور سوراخکاری در یک دایره :

 

این ماکرو امکان سوراخکاری تنظیم شده در محیط پیرامونی یک دایره را فراهم می آورد . ماکرو امکان پارامتر کردن تعداد ، زاویه و فاصله ی آنها از یکدیگر را میسر نموده . به طور مثال شما می توانید چهار سوراخ را با مقاطع نود درجه از یکدیگر قرار داده و یا همچنین به سادگی با تغییر دو پارامتر میتوانید ، تعداد سوراخ ها را به هشت عدد در مقاطع زاویه ای 45 درجه قرار دهید.

 

 

 

مقاله فوق بخش کوچکی در تشریح ماکرو ها میباشد ، که در مقاله ی های آتی به ابعاد بیشتری از شرح این قابلیت در ماشین های سی ان سی و نحوه استفاده ی آن میپردازیم.

 

 

مقاله ی فوق در واحد تحقیق و توسعه ی خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

استفاده از مقاله ی فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.