به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

کولت (Collet) چیست

کولت (Collet) چیست :

یکی از اصلی ترین وجه ماشین ابزار نگهدارنده ابزار (Tool holder) می باشد که هدف آن نگهداشتن ابزار در جای دقیق و محکم است و وسیله ای برای اتصال ابزار به شفت موتور اسپیندل برای هم مرکز کردن می باشد ، که نتیجه عملکرد آن اتصال  استاتیک بالا و ترازی دقیق ابزار می باشد .Collet  ها لازم به ذکر است که پنج نوع ابزار براده برداری وجود دارد به عنوان مثال : external turning tools ، boring bars ، drills ، tapping tools ، parting tools که برای هر ابزار یک نگهدارنده ابزار خاص  وجود دارد ، یکی از مزیت های این است که  Tool holderعمر مفید یک ابزار را افزایش می دهد و با استفاده از heating و cooling عمل clamping صورت می گیرد .

 

 

 

Collet ها توسط یک پیچ  مرکزی  به داخل یک سطح مخروطی کشیده می شود به طوری که سطح داخلی آن دارای قطر کمی می باشد و منقبض می شود و بازه وسیعی از ابزار را احاطه می کند و می تواند آن را ایمن نگه دارد ، Collet ها همچنین نیروی یکنواختی را به تیغه ابزار و قطعه کار اعمال می کنند چراکه اعمال بیش از حد نیرو موجب شکستگی ابزار خواهد شد .

 

Collet متشکل از سه بخش به  نام : بدنه و یا غلاف، مهره و فشنگی می باشد.

کولت ها از فولاد فنر ساخته می شود و بر روی بدنه آن دارای چند برش در طول آن است چراکه این برش ها باعث می شود ابزار به سمت داخل کشیده شود.

 

 

فشنگی قطعه ای است که ابزار را داخل کولت نگه می دارد لازم به ذکر است قطر فشنگی نباید بیشتر از 0.005 اینچ بزرگتر و یا کوچکتر از قطر ابزار باشد . فشنگی مسبب نگه داشتن ابزار با دقت بالا می باشد .

فشنگی باید منطبق بر ابزار مورد نظر و مدل کولت انتخاب شود تا بتواند مرکزیت شعاعی و تکرار شونده را ارائه دهد .

 

مهره

وظیفه مهره شامل بستن ابزار به بدنه کولت می باشد، مهره کولت باعث به وجود آوردن فشار در قسمت انتهایی کولت می شود .

 

 

 

مقاله ی فوق در واحد تحقیق و توسعه ی خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

استفاده از مقاله ی فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.