به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

بروز مشکلات در cnc و راه حل های آن

بروز مشکلات در cnc  و راه حل های آن :

 

مهم نیست دستگاه های cnc  شما چقدر سریع و کار آمد هستند ، مهم این است که آنها از خرابی های احتمالی مصون نخواهند بود. مشکلاتی به وجود خواهد آمد و نیاز به حل آنها میباشد.

نگهداری و تعمیرات  ضعیف :

ماشین های سی ان سی باید به طور منظم ،به دقت تمیزکاری و روانکاری گردند. در غیر اینصورت ممکن است سر آغاز بروز مشکلات باشد.

تنظیمات نامناسب:

 از صحت تنظیمات انجام شده اطمینان حاصل کنید. قسمتهایی نظیر فشار سه نظام در تراش و حد جک سر کلمپ در اسپیندل فرز و ...

برنامه نویسی ضعیف و یا نادرست

اطمینان از صحت  برنامه ، در صورت برخورداری از آپشن گراف یا dry run  حتما از صحت برنامه جهت جلو گیری از تصادفات احتمالی اطمینان حاصل شود .

تعویض ابزار:  در روند تعویض ابزار مشکلی به وجود آمده است :

اگر که مشکل در مراحلی از فرایند تعویض ابزار اتفاق می افتد ، بهترین راه برای رفع آن یادگیری ترتیبی مراحل تعویض ابزار است.

برای راهنمایی ، ترتیب باید به روش ذیل انجام گردد :

a)   محور ها به درستی در موقعیت قرار بگیرند.( در نقطه رفرنس دوم یا رفرنس تعویض ابزار ) .

b)   اسپیندل ارینت (orient) شده باشد . با محل قرار گیری کلت در انبار ابزار یک راستا باشد.

c)   پت های انبار ابزار (magazine pot) در موقعیت خود به درستی قرار بگیرد.

d)  بازویی حرکت کند تا ابزار را برای روی اسپیندل قرار دهد.

e)   اسپیندل ابزار را رها میکند.

f)    بازویی ابزار را از اسپیندل جدا میکند.

g)    بازویی میچرخد و ابزار جدید را در اسپیندل جانمایی مینماید.

h)   اسپیندل ابزار را میگیرد (clamping tool)

i)    بازویی به موقعیت اول برمیگردد.

 

عدم کارکرد هر کدام از موارد فوق میتواند در بروز مشکل نقش داشته باشد . می توان با بازدید از مراحل فوق به سرفصل ایراد پی برد و در ادامه برای رفع آن اقداماتی را انجام داد.

ایراد  emergency stop  یا not ready  به وجود آمده است :

چک لیست زیر را ملاحظه کنید :

a)      مطمئن شوید کانوایر به منبع برق متصل است. سیم برق را برای هر نوع نشانه ای از خرابی چک کنید.

b)      کلید قارچی Emergency stop  آزاد کنید.

c)        بارفیدر و واحد های برقی را چک کنید درستی متصل و کار میکنند

d)      مطمئن شوید هیچ فیوزی در کابین الکتریک نسوخته باشد.

e)      بررسی کنید مکانیزم قفل درب و سایز ماژول های متصل شده در داخل کابیین الکترونیک درست کار میکنند.

f)        چراغ  آلارم  LED   روشن است یا خیر و ببینید چه پیغامی را نشان می دهد.

g)      اطمینان حاصل کنید منبغ تغذیه فعال است یا خیر.! ببینید با کمبود ولتاژ مواجه نیستید این کار را با نگاه کردن به چراغ های LED و دیدن اینکه آیا هر کدام از آنها کم نور و یا سوخته است ، انجام دهید. اگر چنین است ، سعی کنید سیم را از آنها جدا کنید. و باید افت ولتاژ  یا خرابی در وایرینگ اصلاح شود.

دستگاه روشن نمی شود ، بالا نمی آید و موارد عجیب در روشن شدن به نظر میرسد ؟

a)      اگر هیچ دکمه ای در کنترل پنل روشن نیست در پشت پنل به منبع تغذیه نگاهی بیاندازید. مطمئن شوید منبغ تغذیه به طور صحیح کار میکند یا خیر . ممکن است یک فیوز سوخته باشد.

b)      اگر CRT بالا نمی آید محور ها را همانطور که بر روی صفحه نمایش قبلا انجام می دادید ، حرکت دهید. اگر هنور به درستی حرکت میکنند ، مشکل با صفحه نمایش است و بررسی کنید که جریان برق به صفحه نمایش می رسد یا خیر.در غیر اینصورت ایراد در data  از کنترل می باشد.

مشکلی در منبع تغذیه وجود دارد !

در بیشتر موارد ، ماشین آلات دارای منبع قدرت چندگانه هستند. اگر مطمئن نیستید که کدام یک باعث ایجاد مشکل میشود ، سعی کنید این مکان ها را بررسی کنید :

         I.            پشت صفحه نمایش CRT

       II.            مدار ورودی

     III.            کارت I/O

    IV.            منبع تغذیه جداگانه ای که برای درایو ها و اسپیندل میباشد.

      V.            منبع تغذیه خارجی

    VI.            اگر فکر میکنید مشکل با منبغ تغذیه DC میباشد ،  ورودی برق را چک کنید و مطمئن شوید که ولتاژ ورودی درست است. همچنین خروجی آن را چک کنید. اگر به نظر میرسد که ولتاژ کم است و یا کاملا وجود ندارد برق را خاموش کنید سیم های خروجی را قطع کنید و برق را دوباره روشن کنید و سمت خروجی را بررسی کنید.

   VII.            تقریبا تمام منابع تغذیه با چراغ نشانگر مجهز هستند. اما همیشه نمیشود به آن استناد کرد. برای اطمینان سطح ولتاژ  را اندازه گیری کنید. یک فیوز ممکن است سوخته شده باشد یا اتصالی باعث افت ولتاژ شود.

چگونه میتوان رله برد  را تعمیر کرد و یا نیاز آن به تعمیر را درک کرد؟

اگرچه رله بردها در اندازه های مختلف قرار میگیرند ، اما به طور کلی اجزاء رایج در دستگاه های سی ان سی میباشند. همه ی آنها به یک شیوه کار میکنند ، بنابراین  زمانیکه از عملکرد آن مطلع می شوید ، بسیار ساده خواهند بود.

هر رله  برد یک سیگنال I/O 24 ولت (VDC)  و یا پائین تر را دریافت میکند و آن را به سیگنالی تبدیل میکند که معمولا 24 VDC و یا 110 وات(VAC) است. انجام این کار برای اینکه دستگاه بتواند آمپرهای بالاتری را تحمل کند ، بسیار ضروری است.

تقریبا تمام تابلو های رله مجهز به چراغ LED  هستند که وقتی ماشین نیاز به خروجی دارد ، روشن میگردد. هنگامیکه که این نور را به صورت چشمک زن می بینید ، بدان معناست که خروجی به تابلو رسیده و باید به رله در تابلو اعمال شود. اگر مدار به طور صحیح فیوز نشود ، دقیقا زمان و مکانی است که برخی مشکلات به وجود خواهند آمد. اگر متوجه شدید یکی از علائم در تابلو سوخته است ، تعمیر آن آسان است. در بیشتر موارد ، شما فقط باید آن را تعویض کنید قطعه سوخته را بردارید و با سالم جاگزین کنید.

سه نظام(chuck) دستگاه تراش به نظر میرسد گیر کرده و باز و بسته نمیشود ؟!

بر اساس چک لیست زیر پیش بروید :

a)      بررسی کنید که آیا پمپ هیدرولیک کار میکند یا خیر . اگر عمل نمیکند ، دستگاه را خاموش و سپس دوباره روشن کنید ، با بازگشت برق ، پمپ را آزمایش کنید و ببینید آیا این کار در حال حاضر انجام میگردد و یا خیر ! در غیر اینصورت مسیر برقی را چک کنید.

b)      نگاهی به شیر تنظیم و یونیت هیدرولیک برای تست قدرت آن بیاندازید.اگر قدرت ندارد و یا به اندازه کافی نیست ، سعی کنید قدرت را بالاتر ببرید و یا آن را تنظیم کنید.

c)       پدال را بررسی کنید آیا به درستی کار میکند یا خیر!. جهت اینکار  بر روی صفحه نمایش ، سیگنال های ورودی را چک کنید .  اگر به نظر میرسد مشکلی در ورودی دارید ، نگاهی دقیق به اتصالات کابل ها و ارتباطات آنها با پدال بیاندازید و مطمئن شوید می توانید پدال را به راحتی  پائین فشار دهید و تراشه و یا سفاله ای مانع این کار نباشد.

d)      اگر ورودی بدون مشکل بود ، نگاهی دقیق به خروجی PLC بیاندازید. اگر بعد از فشار پدال خروجی ایجادنمی گردد ، سعی کنید با پیروی از لدر (ladder) خروجی مورد نیاز برای هر شیر برقی یا ... را روشن کنید (عیب یابی)

e)       سه نظام (chuck) را با M code در بخش MDI تست کنید اگر عمل میکند ولی  با پدال خیر ! این بدان معناست که مشکل قطعا با پدال است.

f)        آیا  خروجی های PLC جهت شیر ها به درستی کار میکند؟ اگر چنین است ، مشکل شما در اتصال solenoid  میباشد . ممکن است سیم شکسته و یا اتصال می تواند شل باشد. سعی کنید سوکتsolenoid را با   coil ( بوبین ) متصل کنید و ببینید کهکویل به درستی کار میکند یا خیر.

g)      در نهایت به نقشه اتصال بین chuck  و سیلندر هیدرولیک نگاهی بیاندازید. لوله های اتصال هیدرولیک را باز و بسته کنید.

h)      گوه و لبه های  داخلی سه نظام به طور خاص و مرتب روغنکاری گردد. اگر کثیف باشد و یا روغنکاری نشده باشد ، سه نظام به درستی کار نخواهد کرد.

چه مواردی را باید در در مدار حفاظتی (safety circuit) بررسی کنیم؟

a)      مطمئن شوید ، تمام کلید ها و میکرو سوئیچ های درب ،  در موقعیت مناسب هستند.

b)      چک کردن اینکه تمام ماژول های مورد نیاز متصل شده باشند ، چراغ های آلارم  LED  به شما کمک میکنند که مشکل را پیدا کنید.

c)       مطمئن شوید ، کاید هایemergency stop  در موقعیت آزاد و مناسب قرار دارند ، زیرا در برخی اوقات لرزش و ارتعاشات سبب می شود کلید ها در حالت دیگری قرار بگیرند.

d)      هر گونه اتصال و یا ماژولی که که نیاز به سفت کردن دارد ، محکم تر شود.

e)      اتصالات ماژول های بزرگتر را چک کنید چون به طور ذاتی تمایل بیشتری برای شل شدن دارند.

 

 

موارد فوق تنها بخش کوچکی از  نگهداری و تعمیرات به خصوص نقش تاثیر گذار PM در روند توسعه فرایند تولید و پیشگیری هر چه بیشتر از خرابی های اتفاقی است.

بهترین حالت برای اجرای مناسب خدمات پیشگیرانه تعامل و ارتباط با مجموعه هایی است که به طور کامل و مدون این نیاز را مرتفع مینمایند. کاربران ماشین ابزار باید رویکرد متفاوتی در خصوص نگهداری و تعمیرات کالای های سرمایه ای خود ، داشته باشند.

 

 

واحد خدمات و پشتیبانی خاوران صنعت پاسارگاد آماده ارائه انواع خدمات ، تامین قطعات ، اصلاح نرم افزار ، تعمیر سخت افزار ، ارائه برنامه PM و مدیر یت اجرای صحیح آن است . با تعامل و همکاری با این بخش میتوانید در جلوگیری از خرابی ها و هزینه های اضافی به مقدار زیادی پیشگری نمایید.

 

برای اطلاعات دقیق تر با بخش خدمات در ارتباط باشید.

 

 

این مقاله در واحد خدمات و پشتیبانی خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.