به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

معرفی شرکت فانوک FANUC

معرفی شرکت فانوک fanuc

 

شرکت فانوک متشکل از شرکت های تابعه متعدد است. فانوک ژاپن ، فانوک آمریکا ، فانوک اروپا .

شرکت فانوک انواع محصولات روباتیک و سیستم های کنترل عددی را تولید می کند. فانوک بزرگترین تولید کننده روبات های صنعتی در دنیا است.

فانوک در ابتدا بخشی از شرکت فوجیتسو فعال در بخش توسعه ی کنترل های عددی و سیستم های سروو بود.

فانوک مخفف شرکت Fanuc automation numeric control است.

 

 

تاریخچه :

در سال 1955 فوجیتسو فعالیت خود را توسط یک مهندس جوان به نام سومون اینابا شروع کرد که هدف تولید کنترل های عددی داشت.در ابتدا کنترل های تولیدی قابل برنامه ریزی بر روی نوارهای پانچ  شده معناطیسی برای کنترل حرکت ابزار توسط موتور ، شکل گرفتند. در طول سه سال بسیار سخت در امر تحقیق و توسعه او و تیمی متشکل از 500 نفر اولین ماشین کنترل عددی رابه شرکت ماکینو ارسال کردند. در سال 1972 بخش محاسبات کنترل مستقل شد و شرکت فانوک تاسیس گردید. فاز بعدی توسعه سیستم های کنترل عددی کامپیتری بود که بر اساس جی کد و زبان برنامه نویسی استاندارد قرار داشت. در همان زمان 10 تا از بزرگترین شرکت های سی ان سی جهان در آمریکا تاسیس گردیدند، اگرجه در سال 1982 فانوک نیمی از بازار سی ان سی را تصاحب کرد. فانوک در لیست برترین شرکت های بورس توکیو و در بین 100 شرکت برتر جای گرفت.

در سال 1982 به صورت اشتراکی وارد همکاری با شرکت جنرال موتورز شد و

GMFanuc robotics corporation نام گرفت.

این امر در جهت تولید ربات ها در ایالات متحده آمریکا صورت پذیرفت. سهم هر طرف 50 درصد بود و دیترویت مستقر شد.در سال 1987 شرکت فنوک مجددا وارد همکاری با شرکت 

general electric

گردید . هر دو شرکت و اقدام به توسعه ی بیشتر کنترل های عددی نمودند. شرکت جنرال الکتریک تولید تجهیزات سی ان سی خود را متوقف نمود و به تولید محصولت فانوک روی آورد. فانوک یک شعار آلمانی را انتخاب کرد " قطعات کمتر" . بدین معنا که ماشین ها با قطعات کمتر ارزان تر و برای مونتاژ ساده تر خواهند بود. مشتری های شرکت ، موسسات و کمپانی های فراوانی از آمریکا و ژاپن در زمینه اتومبیل و الکترونیک بودند. استفاده وبهره  گیری از ربات های صنعتی به شرکت هایی همچون پاناسونیک اجازه داد تا دو میلیون تلویزیون را در فقط در یک ماه تولید و با استفاده از 25 نیروی کار انجام نماید. شرکت فانوک 240 شرکت قرار مشارکت همکاری در 46 کشور دنیا دارد. بزرگترین تولید کننده کنترل های سی ان سی که 65 درصد سهم بازار جهان را در اختیار دارد و به عنوان پیشتاز در تولیدات سیستم های اتوماسیون کارخانجات میباشد.

شرکت های زیر مجموعه و همکار :

فانوک اروپا:

یک شرکت همکار که در لوکزامبورگ میباشد به منظور تامین نیاز مشتریان در اروپا  در جهت فروش و سرویس و پشتیبانی در اروپا و فراتر از آن.

فانوک آمریکا :

این شرکت مسئول فانوک در آمریکای شمالی و جنوبی است. در طی سالهای 1992 تا 2013 شرکت فانوک آمریکا در آمریکای شمالی و جنوبی بیش از 240 هزار ربات نصب کرده است. تولیدات نرم افزار ، کنترل و محصولات تصویری مرتبط که برای کمک به توسعه و بهبود سیستم های رباتیک را تولید نموده است. این شرکت 10 زیرمجموعه در کانادا ، مکزیک و برزیل دارد .

کنترل فانوک :

هر مدل کنترل با نام و قابلیت هایی تعریف شده است:

m= milling

T=turning

TT= twin turret

P=punch press

G=grinding

بررسی سری های مختلف کنترل :

فانوک 20 سری  A : سری 20A برای دو محور بود و به طور معمول برای تراش بکار برده می شد. کنترل عددی برای موتور stepper بکار می رفت. رزولوشن 10 میکرو متر بود.

فانوک 20 سری B : سری 20B و سری20C  رزولوشن 1 میکرو متر دارند.

فانوک 30 سری A :   سری 30A برای سه محور ( فرز) و با استپر موتور بکار میرود. رزولوشن آن 10 میکرون متر بود.

فانوک 30 سری B : این سری و سری 30Cرزولوشن 1 میکرون متر دارند.

فانوک 2000 سری A :   این سری و سری 2000C برای دو محور ( تراش) و کنترل سی ان سی با استفاده از درایو DC و رزولوشن 1 میکرون متر . مموری به صورت آپشنال بود.

فانوک 3000 سری A: این سری و سری 3000C برای سه محور ( فرز) به صورت کنترل سی ان سی با استفاده از درایو DC و رزولوشن  1 میکرون متر بود.

سری 4000/4 و یا مشابه آن وجود ندارد چون این عدد ، عدد بدشانسی در ژاپنی است.

فانوک 5 سری A : این سری مشابه سری های 2000/3000 بود و 8 بیتی که از درایو استاندارد بهره می برد. جبران شعاع نوک ابزار امکان پذیر بود و برنامه ریزی incremental و absolute ممکن بود.

فانوک 7 سری A :  این سری یک محصول مشارکتی بین فاتوک و زیمنس بود چون فانوک در تولیدکنترل پنج محور ناتوان بود.

فانوک 6 سری A : سری 6A اولین کنترل فانوک بر اساس اینتل 8086 شانزده بیتی micro-processor بود.

فانوک 6 سری B : این سری از مموری 512 کیلو بایت

 

 

 

 

منبع :

 

ویکی پدیا  

 

 

مقاله فوق در واحد تحقیق و توسعه خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است .

استفاده از مقاله فوق با ذکر نام بلامانع میباشد .