به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

اباتمنت دندانی چیست ، ایمپلنت ، اجزا ، مصرف و نحوه تولید آن :

اباتمنت دندانی چیست  ، اجزا ، مصرف و نحوه تولید آن :

 

 

 

در دندانپزشکی ، اباتمنت یک قطعه اتصالی برای نصب دندان مصنوعی (crown) و ایمپلنت (implant) بر روی فیکسچر میباشد. اجزای این اتصال مواردی همچون فیکسچر ، اباتمنت و crown میباشد.

قطعات مختلف در اجرای ایمپلنت دندانی :

فیکسچر fixture  ، اباتمنت abutment  ، هیلینگ healing abutment  و یا healing cuff ، ایمپرژن  impression  ، cover screw 

 

 

Fixture فیکسچر قطعه ای پیچ مانند است که برای اتصال قطعات دیگر مانند اباتمنت برای روی آن در استخوان فک قرار میگردد این قطعات تعدادی رزوه در داخل و خارج آن دارد. طراحی و تولید این پیچ از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که پایه اتصال کل مجموعه ی ایمپلنت است بنابراین اتصال آن به فک ، جوش خوردن با پیکر استخوان و ماندگاری آن بسیار مهم است. با تخریب این قطعه کل مجموعه معیوب خواهد بود.

 

 

Crown بیرونی ترین قطعه ی اتصال در ایمپلنت دندانی است که به شکل دندان میباشد. به طور معمول زمان ماندگاری مفید crown بین 5 تا 15 سال است.  جنس به کار رفته میتواند از طلا و زیرکونیوم (zirconium) نیز باشد. زیرکونیوم به دلیل هم رنگ بودن با دندان از محبوبیتی برخوردار است.

 

 

 

 

Abutment یا اباتمنت قطعه اتصال به فیکسچر و crown میباشد. و انواع مختلفی دارد . جنس بکار رفته در تولید اباتمنت از تیتانیوم به طور معمول میباشد  دلیل انتخاب این متریال ، خوش تراش بودن ، استقامت ، ماندگاری و سازگار بودن با بدن انسان است 

 اباتمنت ها انواع مختلفی دارند از نوع : 

اباتمنت مستقیم و یا  direct abutment  

اباتمنت زاویه دار و یا angular abutment 

بال اباتمنت ball abutment 

 

 که بر حسب نوع و شماره دندان و زاویه متناسب با فک میتوان از انواع آن استفاده نمود. 

زمان نصب اباتمنت بر روی دندان توسط پزشک پس جاگذاری ، التیام و پایه بندی ( در اصطلاح healing ) ریشه ایمپلنت در فک صورت می پذیرد. پس از نصب فیکسچر در فک از قطعه ای به نام healing abutment  و یا healing cuff  استفاده میگردد این قطعه ، قطعه ای موقتی است و بزرگتر از اباتمنت میباشد  که فضای بافت میان دندان (لثه) را برای نصب اباتمت و تجهیزات دیگر در شرایط مناسب حفظ می نماید. این قطعات مانند دیگر قطعات از ابعاد مختلفی برخوردارند و نصب آن بسته به شماره دندان و ابعاد دندان مختلف متفاوت خواهد بود.

در بازار ایران انواع و برند های مختلفی از این قطعات وجود دارند که به صورت وارداتی و تامین از منابع خارجی هستند .

برای تولید قطعات به تجهیزات مختلفی نیاز است اما مهمترین بخش این تولید استفاده و بهره گیری از دستگاه های سوئیس تایپ میباشد. دستگاه های سویس تایپ همانطور که در مقاله معرفی این محصول اشار ه کردیم از نوع دستگاه های چند محوره تراش هستند که عملیات ماشینکاری قطعه با سرعت ، دقت و در حجم انبوه انجام میگردند . دارا بودن حداقل سیستم دو اسپیندل و یا بیشتر امکان اتمام کلیه مراحل ماشینکاری در یک سایکل را میسر می نماید.

به صورت خاص میتوان از دستگاه های 7 محور و یا 8 محور استفاده نمود.

 

 

 

به منظور مطالعه بیشتر محصول بر روی لینک زیر کلیک فرمایید:

 

http://ksp-group.ir/product/id/31/TORNOS-Swiss-GT-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AA-abutment

 

 

 

 

شرکت خاوران صنعت پاسارگاد با تجربه مناسب در مشاوره و فروش این نوع دستگاه ها گام های مناسب در همیاری . کمک به بخش تولیدات صنعتی-پزشکی ایران در سال های اخیر برداشته است. بنابراین به منظور مرتفع ساختن نیاز خود در این زمینه می توانید با شماره های فروش خاوران صنعت پاسارگاد تماس فرمایید.

 

 

مقاله فوق در واحد تحقیق و توسعه خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

استفاده از مقاله فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.