به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

بورینگ cnc سی ان سی چیست ،انواع آن ، کاربرد و راهنمای خرید بورینگ سی ان سی cnc

بورینگ cnc  سی ان سی چیست ،انواع آن ، کابرد و  راهنمای خرید بورینگ سی ان سی cnc

 

ماشین های بورینگ از نوع ماشین های فرز میباشند اما قابلیت های دیگری مانند سوراخکاری های عمیق در اشکال مختلف را دارا میباشند. عملیات بورینگ کاری در اصل بزرگ کردن سوراخ دریل شده میباشد. این روش به منظور رسیدن به دقت های بالاتر در عملیات ماشینکاری سوراخ ها میباشد. عملیات بورینگ کاری در هر دستگاهی امکان پذیر است.

شکل زیر نمونه یک ابزار بورینگ کاری میباشد که ابزار به داخل یکی از سوراخ های چپ یا راست ست می شود.

 

 

 

محور های بورینگ همانند دستگاه های دیگر از محور مختصات تبعیت میکنند یعنی محور های خطی X,Y,Z و محور های کمکی  A,B,C. اما در این دستگاه دو محور اضافی دیگر نیز وجود دارد محور های U و W . محور U به منظور افزایش قطر ماشینکاری و بورینگ کاری در داخل قطعه ، بکار برده می شود و محور W به حرکت بیشتر شفت در راستای اسپیندل اطلاق می شود.

 

 

 

 

اولین دستگاه بورینگ در سال 1775 بوسیله john Wilkinson اختراع و تولید شد. بورینگ های سی ان سی نیز مانند دیگر دستگاه های cnc  از کنترل عددی برای حرکت و چرخش ابزار بهره میبرند.دستگاه های بورینگ در اندازه های مختلف هستند ، به طور میانگین قطر شفت 75 میلی متر و توان هایی در حدود 22 HP و دور اسپیندل 1600 rpm  دارند. بر روی دستگاه بورینگ میتوان کلگی فرز کاری بست و عملیات فرزکاری انجام داد . مانند تصویر زیر :

 

 

اجزاء دستگاه بورینگ :

گیربکس:

مهم ترین بخش یک دستگاه بورینگ گیربکس آن است و کل دستگاه بر محوریت آن ساخته شده است. گیربکس حرکت پیشروی و ابزار راکنترل مینماید. اسپیندل برای عملیات سنگین بورینگ کاری و دریل کاری به آرامی حرکت می کند.

ستون :

ستون حرکت بالا و پائین رفتن گیربکس را به شکلی بسیار دقیق فراهم مینماید. این ستون ها در اشکال مختلف طراحی شده اند، برخی به زمین فیکس و برخی دیگر قایل حرکت هستند.

پایه ستون :

پایه ، امنیت و استحکام  ستون را تامین میکند که در مدل های مختلف شکل base متفاوت می باشد.

ستون حائل :

به منظور عملیات بورینگ کاری و استفاده ابزار های سنگین باید از یک ستون حائل استفاده کرد. این ستون شامل بیرینگ هایی که باید به صورت سنکرون با گیربکس حرکت کند ، میباشد.

در نوع بورینگ های floor type  و planer type ستون اصلی ، حائل ، میز و اجزای دیگر همگی بر روی یک ریل یا باند حرکت مینماید

میز و saddle :

مهمترین نقش میز نگهداری قطعه کار میباشد. حرکت میز به طور معمول در راستای اسپیندل میباشد مگر اینکه میز توسط saddle حرکت نماید که در آن زمان حرکت دیگر ، عمود بر حرکت قبلی و موازی با اسپیندل انجام خواهد گرفت. این مورد بیشتر در موارد table type  میباشد.

بستر یا bed  :

 تنه دستگاه میتواند به صورت یکپارچه و یا چند تکه ریخته گری شده باشد و به منظور پشتیبانی میز ، ستون ، گیربکس و همچنین مخزن آب صابون میباشد.  

 

انواع دستگاه های بورینگ :

 

Table type machine

 این نوع از پر مصرف ترین و محبوب ترین موارد در بین دستگاه های بورینگ میباشد که شامل گیربکس ، ستون ، base ، میز ، saddle ، bed استگیربکس حرکتی در جهت بالا و پائین دارد. اسپیندل به داخل و خارج حرکت مینماید. میز و saddle در دو جهت قابلیت چرخش دارند.

 

Floor type machine

این نوع شامل گیربکس ، ستون ، ستون حائل ، باند ( به منظور حرکت ستون اصلی) است. مهمترین تفاوت این دستگاه با ماشین های table type در حرکت اسپیندل میباشد این دستگاه برای عملیات ماشینکاری سنگین تر بکار می رود و در طول فرایند ماشینکاری قطعه ثابت است و اسپیندل در طول باند برای ماشینکاری نقاط مختلف حرکت مینماید.

 

 

Planer type machine

این نوع شامل گیربکس ، ستون ، ستون حائل ، باند ، میز و بستر میباشد. این مورد به نوع table type شباهت دارد. اما مکانیزم پشتیبانی قطعه کار متفاوت است. میز در این نوع بسیار مشابه به عملیات ماشینکاری در سیستم FLOOR  TYPE است. در این سری که عملیات ماشینکاری را بسیار آسانتر میباشد. بنابراین این مدل تلفیقی از مدل table type و floor type  است. یعنی هم قطعه بزرگتر و هم قابلیت ماشینکاری آسان تر است.

 

 

 

Multiple head type machine

شامل گیربکس ( دو تا چهار گیربکس ) ، ستون ( دو ستون ) ، بستر (bed ) ، میز میباشد .  این ماشین به مدل planer type شباهت دارد. در این سری میتوان دو ، سه و یا چهار گیربکس داشت.

Vertical boring machine

این بورینگ فرز عمودی بسیار بزرگ است و به منظور ماشینکاری داخل و خارج قطرهای مختلف همچنین عملیات ماشینکاری face milling ، قطعات متقارن مانند ring-gear blanks ، ماشینکاری توربین بخار ، توربین های آب ، تایر های لوکوموتیو ، میز های ماشین ابزار ، فلنج لوله های بزرگ و مخازن تحت فشار  بکار میرود. سایز این دستگاه بر اساس سایز بزرگترین قطعه انتخاب میگردد.

 

انوع دیگر دستگاه های بورینگ : 

 

Two-spindle boring machine

Double ended machine

Fine boring machine

 

راهنمای خرید دستگاه بورینگ :

برای انتخاب بورینگ در ابتدا بر اساس نیاز خود به حل این موضوع بپردازید که چه گزینه ای اعم از سی ان سی و یا منوال میتواند برای شما مناسب باشد.

1-      برای انتخاب یک بورینگ مناسب به قطر اسپیندل و قطر بورینگ کاری خود دقت کنید به طور معمول قطر های 110 ، 130 و یا 150 میلی متر (spindle diameter) انتخاب می شود ، هرچه این قطر بزرگتر باشد صلبیت ماشینکاری بیشتر خواهد بود.

2-      عمق ماشینکاری خود را بررسی کنید ، بببنید تا چه میزان باید عملیات دریل کاری انجام شود و در چه عمقی حداکثر نیار به بورینگ کاری دارید . بر این اساس میزان حرکت محور W دستگاه خود را ارزیابی خواهید کرد . در مواردی که ماشینکاری پوسته و یا housing  را انجام میدهید و قرار است اسپیندل از محفظه ای عبور و داخل کار را بورینگ کاری کنید حتما از مجهز بودن دستگاه به محور U اطمینان حاصل کنید. ( در دستگاه های منوال این محور لنگ تراش نام دارد)

3-      ابعاد قطعه کار و وزن : مطمئن شوید قطعه ای که می خواهید ماشینکاری کنید با ابعاد دستگاه مور نظر مطابقت داشته باشد ( ابعاد میز کار ) همچنین به وزن قابل تحمل روی میز بر اساس قطعه خود دقت کنید.در مقاله های مختلف اشاره شده است :دستگاه های را خریداری کنید که مقداری ( چیزی در حدود 20 درصد ) بزرگتر از نیاز شماست. بنابراین در عملیات های مختلف ماشینکاری به بالاترین بازدهی خواهید رسید.

4-      حرکت محور : حرکت محور ها بسیار به عرض و موقعیت قطعه کار وابسته اند. هرچه میزان محور W ( حرکت شفت اسپیندل)  بیشتر باشد عمق بیشتری را میتواند ماشینکاری کند. هرچه محورهای X و Y بزرگتر باشند  قطعه کار عریض تر و بلند تری را میتوان ماشینکاری کرد.

 

محور های حرکتی در دستگاه بورینگ :

حرکت  طولی : محور X

حرکت عمودی اسپیندل : محور Y

حرکت میز یا ستون : محور Z

 حرکت اسپیندل : محور V

حرکت محور اسپیندل : محور W

چرخش میز : محور B

لنگ تراش : محور U

 

 در شکل زیر محور U  و نحوه ی حرکت آن را مشاهده میکنید:

 


 

در بسیار از موارد سوال می شود تفاوت ساختاری بورینگ و ماشین سنتر افقی در چیست ؟

در ماشین سنتر افقی قطعات با عمق سوراخهای معمول قابل انجام است و قطعات بزرگ قابل ماشینکاری نیستند . 

 

 

مقاله فوق در واحد تحقیق و توسعه با همکاری بخش فروش خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

 

استفاده از مقاله فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.