به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

فرز tapping center و یا دریل میت (cnc drill mate machining center ) چیست و چه کاربردی دارد ؟

 فرز tapping center  و یا دریل میت (cnc drill mate machining center ) چیست و چه کاربردی دارد ؟

 

 فرز های سنتر عمودی در انواع مختلف و برای کاربردهای مختلف ساخته شده اند. یکی از این موارد ماشین های tapping میباشند. همانطور که از نام انگلیسی این دستگاه مشخص است ، از قابلیت قلاویز کاری و سایکل rigid tapping  بهره می برند اما دستگاه های قلاویز کاری نیستند. !

دستگاه هایtapping center  از نوع ماشین سنترهای با مکانیزم سرعتی بالا میباشند. یعنی محور های مختصات دکارتی X,Y و Z به انضمام محور های کمکی همگی بر روی این ماشین اعمال میگردند . اسپیندل های این ماشین ها دارای سرعت های حداقل 10000 دور تا 250000 دور میباشند با بیرینگ های سرامیکی و HIGH FREQUENCY  هستند و به منظور عملیات های ماشین کاری سریع بر روی آلومینیوم بکار میروند.

 

 به طور معمول ابعاد حرکتی محور ها در سایز کوچک 300-700 میلی متر میباشد ، ابزارگیر اسپیندل در این سری از نوع BT30 و یا مشابه آن میباشد. تعویض ابزار (TOOLS GHNAGER) به سبکی متفاوت قرار گرفته است چرا که عملیات سوراخکاری سریع و تعویض ابزار از مهمترین شاخصه های این نوع دستگاه میباشد بنابراین اتلاف زمان در سایکل های تعویض ابزار به شدت کاهش پیدا می کند.

 

 

 

رسیدن به شتاب و کاهش (acceleration/deceleration) در این نوع اسپیندل ها باید بسیار بالا باشد چیزی در حدود 0.6  ثانیه. همچین سرعت حرکت سریع محور ها از 48 متر بر دقیقه تا 60 متر بر دقیقه میباشد.

 

 

در این سری از ماشین ها کنترل دما و ضریب انبساط ، بسیار پر اهمیت است. استفاده از مکانیزم های ساخت پیشرفته و بهره گیری از قطعات مناسب در حفظ دقت و صلبیت مهم اند. مواردی همچون اتصال مستقیم بال اسکرو های دو مهره به سروو موتور ، استفاده از بیرینگ های زاویه دار و سرامیکی.

دستگاه های tapping center در صنایع خودرو سازی ، قالب سازی ، IT و تولید قطعات حساس و بسیار دقیق کاربرد دارند. مواردی نظیر ،  تولید بورد های الکترونیکی ، تولید قاب موبایل ، عملیات های متعدد سوراخکاری و قلاویزکاری ، ساخت انواع بورد های کامپیوتر و ...

 

 

مکانیزم تعویض به این صورت می باشد که انبار ابزار می تواند ابزار هایی در حدود 14 تا 20 ابزار را در خود ذخیره کند و به صورت عمودی بر روی پیشانی ، موازی با محور اسپیندل قرار گرفته است و با یکبار بالا رفتن اسپیندل این تعویض انجام میگردد بنابراین زمان تعویض چیزی در حدود 1.2 ثانیه میباشد.

 

 

 

مقاله فوق در واحد تحقیق و توسعه خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

 

استفاده از مقاله فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.