به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

راهنمای خرید تراش cnc

راهنمای خرید تراش cnc

 

در این مقاله به شاخصه های مهم در خصوص انتخاب دستگاه و موارد پنهان این بخش می پردازیم و نکاتی در خصوص انتخاب دستگاه را پیشنهاد میکنیم :

 در هنگام خرید دستگاه تراش سوالات بسیاری وجود دارد که باید قبل از خرید از خود بپرسید. تعدادی از این سوالات بسیار روشن هستند. مانند چه مقدار حرکت محور ها را نیاز دارم – چه اندازه ی سه نظامی مورد نیاز است- به چه تارت چند ابزاره برای عملیات ماشینکاری نیاز دارم؟- اندازه گلویی اسپیندل چه مقدار باید باشد و نظایر آن.

مشخصات دیگری نیز مهم هستند اما واضح نمی باشند. به عنوان مثال حداکثر فاصله چرخش کار چه میزان خواهد بود.؟ - حداکثر قطر ماشینکاری (max . turning diameter) برای گروه قطعات مورد نیاز است. – چه توان اسپیندل و گشتاوری برای کار من مناسب است ؟

یافتن بخش اول سوالات بسیار ساده و بخش دوم احتیاج به درک مفهوم تراش به صورت کلی دارد.

 

 

 

 

اصلی این مقاله مشخص ساختن معنا ، مفهوم و منفعت ویژگی های مبهومی است که در جدول مشخصات تراش وجود دارد.  تفهیم و شناخت این ملاحظات مهم شما  را در رسیدن به یک انتخاب صحیح یاری می نماید.

حداکثر قطر ماشینکاری ( max turning diameter  ) :

این آیتم ، بزرگترین قطعه ای که با احتساب طول استاندارد ابزار می تواند بر روی دستگاه بچرخد و مشکلی با اجزای دیگر دستگاه نداشته باشد را مشخص می نماید.

 با توجه به میزان حرکت محور X  چه ابعادی برای قطعه ایمن خواهد بود ؟

برای تفهیم به مثالی در این خصوص می پردازیم : اگر به دنبال دستگاهی هستید که قطر ماشینکاری 40 سانتی متر را انجام دهد و از سوی دیگر قطعاتی که به طور معمول ماشینکاری می کنید قطر 38 سانتی متر و یا بزرگتر دارند بنابراین به طور حتم باید بدنبال ماشین بزرگتر باشید. چرا که در این مثال قطعات شما بسیار فیکس خواهند بود و قطعه ی شما ، در حداکثر فاصله ی خود قرار خواهد داشت و اگر در مسیر تولید مجبور باشید که ابزاری بیشتر از حد نرمال بر روی تارت ست کنید به هر دلیل قادر به استفاده از دستگاه و حرکت محور X نخواهید بود. !

حداکثر چرخش ( maximum Swing  ) :

این آیتم ، حداکثر قطر قطعه که می تواند بر روی سه نظام (chuck) بچرخد بدون اینکه به قطعات دیگر مانند اسلاید و گاردها برخورد نماید را مشخص می نماید.  بر اساس مشخصات ساختاری و طراحی دستگاه این عدد میتواند بیشتر از حداکثر قطر ماشینکاری که در بالا اشاره شد ، باشد.  هر چند بزرگی این عدد بدان معنا نیست که شما می توانید قطعات بزرگتری را در بخش "حداکثر قطر ماشینکاری" انجام نمائید.

 

توان و گشتاور  ( horsepower & torque  ) :

توان و گشتاور از موارد بسیار روشن در زمان خرید یک دستگاه جدید است  اما این ضرورت در تمام موارد روشن نیست .  اگر مواردی همچون کار بر روی مقاطع ریخته گری ، فورج و یا سوراخکاری با قطر های بالا بر روی استیل و یا در کل ویژگی های ماشینکاری خاصی را در قطرهای بزرگ انجام می دهید ، بنابراین قدرت موتور و گشتاور بسیار حیاتی خواهد بود و شما باید مطمئن شوید که دستگاه مورد نظر میتواند نیاز شما را در  اپلیکیشن های مختلف مرتفع سازد یا خیر.

اگر  شما برای روی کار های با تیراژ بالا و حجم انبوه در سایز های کوچک و متوسط متمرکز شده اید ، بنابراین سرعت اسپیندل نقش مهمتری نسبت به قدرت ، بازی خواهد کرد.

 

البته شایان ذکر است که در چند سال گذشته با افزایش تکنولوژی و سیستم های ارتقای ابزار در جهت دوام و بهره وری آنها ، سرعت در مقایسه با قدرت نقش بیشتری ایفا می نماید یعنی بر اساس متد برش و براده برداری کمتر ولی با سرعت بالاتر .

 

حداکثر طول ماشینکاری ( maximum Turning Length ) :

 بسیار مشابه با حداکثر قطر ماشینکاری است ، این آیتم نشان دهنده بیشترین طولی است که قطعه می تواند بر اساس محدودیت های مکانیکی و حرکت های محوری ماشین ابزار حرکت نماید.به خاطر بسپارید حداکثر طول موثر برای یک قطعه خاص میتواند کمتر از عدد مشخص شده باشد چرا که به واسطه سه نظام بزرگتر و یا ابزاری که طول آن بیشتر از حد نرمال است این عدد در طول قطعه تاثیر گذار خواهد بود.

برای انتخاب دستگاه تراش بین دو گزینه بستر  تخت ( flatbed )   و مورب ( slant bed )  باید به مواردی اشاره کرد:

بطور یقین ماشین های تراش ریل مورب از دقت ، دوام و صلبیت بیشتری در مقایسه با تراش های ریل تخت برخوردارند. 

حرکت بیشتر محور X به دلیل ساختار زاویه دار بودن ، مقدار بزرگتری نسبت به ریل تخت دارد.

ساختار مورب ریل و نیروی گرانش زمین تراشه های ایجاد شده بلافاصله پس از ایجاد از دستگاه ، تخلیه و این اصل طول عمر و زمان مولد دستگاه را افزایش می نماید.  ریل مورب و یکپارچه بودن اجزای دستگاه در جبران گرمای ایجاد شده( thermal compensation) و انبساط قطعات مکانیکی مانند saddle ، اسلاید ها ، گیربکس و غیره را تا حدودی خنثی می نماید . صلبیت در حین اجرای عملیات ماشینکاری از دیگر خصوصیات دستگاه های ریل مورب در مقایسه با موارد ریل تخت میباشد.

 

 

 

در نتیجه افزایش حرکت محور X ریل های لینیر نیز بزرگتر و در نتیجه saddle قوی تر و صلب تر میگردد . بنابراین با شناخت مختصری از تفاوت این دو نوع دستگاه ها بر اساس میزان سرمایه گذاری ، حجم تولید ، سختی قطعات و هندسه قطعات ، انتخاب مناسبی نمود.

دستگاه های تراش ریل مورب دارای ریل های به طور معمول با زاویه 30 ، 45 و در برخی موراد 60 درجه میباشند.

این زوایا بر اساس ساخت شرکت سازنده در میزان حرکت محور X ، تعداد ابزار تارت ( طبلک ) و قطر ماشینکاری اعمال میگردد. بنابراین بیشتر و یا کمتر بودن زاویه بستر توجیهی در جهت خوب بودن و یا بد بودن آن نیست.

 

انتخاب نوع ریل دستگاه :

در خصوص بستر دستگاه که از چه نوعی میباشد Box و یا linear  باید به نکاتی در خصوص تفاوت این دو گزینه بپردازیم که در بخش مقالات سایت تفاوت این دو گزینه را می توانید بررسی کنید. اما برای انتخاب خود به آیتم های زیر دقت کنید :

1-      میزان سختی قطعه

2-      میزان فشار وارده به قطعه در زمان براده برداری

3-      داشتن دانش فنی و تیم کارامد برای رفع مشکلات احتمالی

اگر دستگاه تراشی را انتخاب میکنید که ریل باکس است مسلما به دلیل سطح تماس بیشتر صلب تر میباشد اما دستگاه تراشی که بستر آن به روش القایی engine  شده است را تهیه نکنید بهتر است از برند هایی استفاده کنید که بر اساس متد شابر زنی (hand scraping) اینکار را انجام میدهند . در گزینه های چینی بیشتر با موارد القایی روبرو خواهید شد. ولی در شرکت های تایوانی  ، کره ای مخصوصا ژاپنی بستر های باکس حتما از روش شابر زنی هستند و سختی و دوام بستر ، سطحی نخواهد بود. در مواردی که بر روی قطعات چدنی و امثال آن ماشینکاری میگنید ، تراشه های چدنی در مرور زمان بیشترین آسیب را به قطعات مکانیکی و ریل دستگاه شما وارد خواهد آورد بنابراین در این زمان با توجه به کمبود دانش فنی درخصوص شابر زنی در ایران و سختی ریل ها بهتر است در این مورد از ریل های لینیر به جای باکس استفاده شود.

مزایا و معایب لینیر در مقایسه با ریل باکس :

مزایا :

1-      حرکت سریع

2-      تعمیر و نگهداری ساده تر و سریع تر

معایب :

1-      لرزش بیشتر

2-      توان کمتر

اگر به انتخاب ریل های لینیر رسیدید دقت کنید که :

---ریل ها بر روی بستر دستگاه چطور نصب شده اند و گوه ها به چه ترتیبی لینیر ها را نگه داشته اند.

---لینیر ها از چه نوعی است رولر تایپ و یا بال تایپ

---سایز لینیر ها

---برند استفاده شده لینیر

---فاصله ی بین دو ریل saddle به چه میزان ( آیا از استاندارد  نودال پیروی کرده اند و یا خیر ) 

 

حرکت مرغک و یا Tailstock :

 در بسیاری از تراش های cnc  مرغک به صورت هیدرولیک میباشد و بدنه مرغک به صورت دستی موازی محور z جابه جا میگردد و شفت (quill) مرغک به صورت هیدرولیک میباشند. حرکت بدنه بر روی ریل های لینیر نیست و تنها از باکس راهنما استفاده مینمایند چرا که این حرکت مرغک به صورت رفت و گشتی متناوب نیست بنابراین اصطلاک ریل به ندرت صورت می پذیرد در برخی موارد شفت مرغک نیز داخل برنامه پذیر خواهد بود بدین ترتیب که به واسطه یک interface  و اینکودر میزان جا به جایی و چرخش آن توسط کنترل هماهنگ می شود . استاندارد نوک مرغک از A2 تا A6 متغییر است و میتوانید بر اساس قطر قطعه ای که دارید آن را انتخاب نمایید. 

 

 

انتخاب دستگاه با بدنه یکپارچه (monobed) و یا true slant bed :

بهتر است دستگاه تراش ریل موربی را انتخاب کنید که بدنه آن به صورت یکپارچه تولید شده است.

در بسیاری از شرکت ها این ریل ها از دو تیکه یکی گوه (fly wedge)  و دیگری از بدنه  flat استفاده میکنند بدین ترتیب که دو تیکه را به صورت جداگانه ریخته گری و بعد به یکدیگر پیچ میکنند. در شرایط خاص ماشینکاری که دستگاه وارد چالش های پیچیده می شود  ، تنش و deformation صورت می پذیرد. این سر ی دستگاه ها مسلما ارزان تر هستند.

اما دستگاه های با بدنه ریخته گری یکپارچه و یا در اصطلاح true slant bed  که بدلیل پیچیدگی بیشتر در فرایند ریخته گری ،  از هزینه ی بالاتری برخوردار است .  اما در چالش های مورد بحث در ماشینکاری از عملکرد بهتری در مقایسه با گزینه های fly wedge  برخوردار خواهد بود. 

 

انتخاب بال اسکرو :

توجه به قطر و گام بال اسکرو بسیار پر اهمیت است به موارد ذیل دقت کنید :

  1. قطر و گام بال اسکرو ، 
  2. برند مورد استفاده
  3. توان موتور محور ها در ایجاد گشتاور و پیشرانه بال اسکرو

 

انتخاب نوع تارت :

تارت ها ( طبلک ها ) دو نوع میباشند VDI  و یا BMT

تارت های نوع VDI مزیت سرعت در set کردن ابزار را دارند و تارت های BMT مزیت قدرت بیشتر و این به دلیل نحوه فیکس شدن ابزار به طبلک مربوط است .

به طور معمول شما با موارد VDI بیشتر روبرو خواهید شد.

تعداد ابزار بر روی تارت از مواردی است که با تحلیل قطعه و میزان function های ماشینکاری به نتیجه درست خواهد رسید.  اینکه چه میزان عملیات ماشین کاری بر روی پیچیده ترین قطعه خود دارید تعداد ابزار را مشخص می نماید.

 

 

وزن قطعه : 

برای انتخاب دستگاه به وزن حداکثر قابل تحمل بر روی جدول مشخصات دقت کنید تا با مشکات بعدی در حین فرایند ماشینکاری روبرو نگردید. 

 

انتخاب  سه نظام (chuck) : 

 انتخاب قطر سه نظام از مواردی است که به صورت استاندارد از طرف سازنده بر روی دستگاه ست شده است و برای تعویض آن به قطر بزرگتر باید به استاندارد های تعویض در خصوص توان اسپیندل ، گشتاور و دور متناسب با قطر قطعه پی ببرید.

 

 

 

 

نکاتی در خصوص قطر سه نظام متناسب با سرعت اسپیندل  :

 

سه نظام های قطر 8 اینچ به طور معمول سرعتی در حدود 4000-4500 rpm  و سه نظام های 6 اینچ سرعتی در حدود 6000-6500 rpm و سه نظام های 10 اینچ 2500-3500 rpm  را دارند بنابراین با این شاخصه شما میتوانید به استانداردی قبل از خرید پی ببرید که برای چه قطری چه سرعتی خواهد بود.

 

 

 

انتخاب کنترل :

کنترل دستگاه بر خلاف نظر برخی از اهمیت خاصی برخوردار است.  نکته کلیدی در تحلیل این مورد انتخاب شاخص حداکثر بهره وری است.

در این بخش به اختصار برند های معتبر مورد استفاده بر روی تراش ها را نام می بریم و در مقاله ای دیگر در خصوص کنترل های مختلف بحث خواهیم کرد.

فانوک سری OI-TF

زیمنس 808D – ADVANCE / 828D

 

انتخاب قطر گلویی :

توجه داشته باشید بر راین مورد قطری (spindle hole dia) که در جدول مشخصات کاتالوگ دستگاه نشان داده شده است از عدد واقعی کمتر میباشد! . شما باید به گزینه max bar diameter  توجه داشته باشید ، یعنی میزانی که شفت از داخل اسپیندل عبور میکند . چراکه سیستم هیدرولیک باعث کوچک شدن قطر گلویی اسپیندل خواهد شد و محاسبه این عدد بسیار حیاتی است.

از موارد دیگری که باید بدان توجه کنید اینکه آیا پشت گلویی باز است یا بسته؟ یعنی در اصطلاح گلویی  hollow chuck است یا خیر . این مورد در بکارگیری بار فیدر و یا عبور دادن شمش و یا شفت بلند از داخل گلویی برای شما استفاده می شود.

به طور معمول تراش های cnc  دارای یک set فک های نرم بر روی تراش میباشند که فک های سخت باید از جانب مشتری خریداری گردد.

 

 

نکته پایانی :

در نهایت دستگاه را از شرکتی تهیه کنید که اعتبار خدماتی از لحاظ دانش فنی و تامین قطعات برای شما مشهود باشد. به یاد داشته باشید حتی بهترین برند را از کسب و کار های کوچک نخرید مگر اینکه آنها را بشناسید و یا اعتبارشان برای شما تضمین شده باشد.

 

 

مقاله فوق در واحد فروش و تحقیق و توسعه خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

استفاده از مقاله ی فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.