به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

دریل ستونی Z5040L گیربکسی چینی

دریل ستونی Z5040L

دریل های ستونی از نوع ماشین های سوراخ کاری میباشند که در رسته ماشین های عمود برش قرار می گیرند . بدین ترتیب که محور اسپیندل نسبت به محور ستون ثابت بوده و بنابراین فاصله ثابتی را رعایت می نماید. مزیت این نوع دریل ها نسبت به دریل های رادیال دقت بیشتر در عملیات ماشینکاری پیوسته میباشد چرا که گیربکس به صورت صلب در محل خود قرار گرفته و تحت تاثیر مولفه های دیگر مانند لقمه و پین نیست.  

ماشین های دریل به ماشین مته و یا دریل پرس نیز شناخته می شوند و به منظور سوراخکاری بر روی چوب ، فلز و یا دیگر مواد بکار می روند. دریل ها به واسطه یک ابزار برشی که از طریق کولت و یا سه نظام به اسپیندل متصل می شوند با سرعت های مختلف بر روی قطعه کار پرس می گردند. دریل های ستونی برای انواع عملیات سوراخکاری بکار میروند که مطابق تصاویر ذیل میباشد :

                                            

برای استفاده در عملیات های مختلف باید از تناسب سرعت و مقدار پیشروی و قطر مته مطلع شد. جهت تهیه دریل ستونی باید بر اساس ابعاد قطعه ( که بزرگترین آن میباشد ) فاصله محور تا ستون را در نظر گرفت  ( محاسبه شعاع ) و همچنین محاسبه فاصله بین اسپیندل و میزکار :

                                              

 

فاکتور دیگر برای انتخاب یک ماشین مته و یا دریل بیشترین قطر سوراخکاری است.

ماشین های دریل ستونی دارای بخش های مختلف میباشند که در شکل زیر به آن اشاره شده است :

                                               

گیربکس ، اسپیندل ، ستون ، پایه ، میز و  گلویی

ستون اکثر دریل های ستونی به صورت استوانه ای میباشند و بسیار سخت و محکم ساخته شده اند. گیربکس ها شامل اسپیندل ، گلویی ، موتور و سیستم پیشروی میباشند. میز کار به واسطه یک بازو به ستون بسته شده است و بر اساس ارتفاع قطعه میتواند به سمت بالا و پایین حرکت نماید. معمولا بالا و پائین رفتن میز کار بر روی یک شانگی و یا پینیون انجام می شود. پایه دریل بسیار مهم است چرا که ساختار کلی دستگاه را تشکیل می دهد و موجب جلوگیری از لرزش های احتمالی در تناسب با توان دریل ، می گردد. بر روی میز و پایه دریل های ستونی شیار هایی به شکل T انگلیسی دیده می شود که این اسلات ها برای بستن قطعه کار بکار می روند. روغن کاری و روان شدن سطوح بسیار مهم است چرا که به دلیل سایش و ایجاد اصطکاک تغییرات دمایی و در نهایت فرسایش به وجود می آید.

عمق سوراخکاری به وسیله ی سیستمی که در داخل اسپیندل قرار گرفته است کنترل میگردد که در دریل های مختلف ، متفاوت میباشند.

دریل ها می توانند به صورت دستی و یا به صورت پیشروی خودکار طراحی و ساخته شوند. در مدل پیشروی خودکار دریل بزرگتر و قویتر خواهد بود آنها به قابلیتی تجهیز می شوند که مته می تواند به داخل قطعه کار با دقت و تناسب سرعت در هر چرخش اسپیندل به ازای یک هزارم اینچ ، وارد شود. سرعت های این نوع دریل ها معمولا می تواند بین 50   تا 1800  rpm  متغیر باشد.

                                                 

دریل های ستونی انواع مختلفی دارند که از جمله آنها دریل های چند اسپیندل (multi drilling machine )  ، تارت دریل  gang drilling و بسیاری دیگر.

نگهداری :

عملیات های ماشینکاری که در شرایط و محیط پر از گرد و غبار و مرطوب صورت می پذیرد ، بیشترین آسیب را متوجه دستگاه خواهد ساخت. بنابراین ماشینکاری در سرعت های پائین و روغن کاری حداکثری از الویت های آن محسوب میگردد.  در دمای محیط بسیار سرد ابتدا دستگاه را روشن و با سرعت بسیار کم موجب گرم شدن قطعات و روغن شوید. در دمای های بسیار پائین مواد شکننده خواهند شد بنابراین از ضربه های ناگهانی وارده به ابزار و دستگاه اجتناب کنید.

 

در بازار ایران مدل Z5040L سالیان زیادی است که عرضه شده و از کیفیت و ساختاری مناسبی بر خوردار است. سری Z با نام دریل تعریف میگردد که میتواند ستونی و یا رادیال باشد. دو عدد انتهای مدل ، مشخصه حداکثر قطر دریل کاری میباشد و سپس حرف L نشان دهنده میز گونیا بودن آن است.

     

 

 جهت مطالعه مشخصات دستگاه بر روی لینک زیر کلیک فرمایید : 

 

 

http://ksp-group.ir/product/id/20/%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D9%84-%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%86%DB%8C

 

 جهت دریافت اطلاعات فروش به شماره ی زیر تماس فرمایید : 

021-38467000 داخلی 120

 

مقاله فوق در واحد تحقیق و توسعه خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

استفاده از مقاله ی فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.