به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

عملیات و سایکل rigid tapping در دستگاه های cnc چیست ؟

عملیات rigid tapping  چیست ؟

در ابتدا به برخی از اصول اولیه می پردازیم . عملیات قلاویز کاری به یک حرکت هماهنگ در سه محور  Y ، X و Z نیاز دارد. علاوه بر این یکی از محور ها باید عمود بر روزه های سوراخ باشد به نحوی که با اسپیندل به طور هماهنگ ، حرکت کند. قلاویز باید با یک سرعت متعارف و همگام با رزوه ها به سمت سوراخ پایین برود.  اگر قلاویز به آرامی به سوراخ برسد ، گام های رزوه را به سمت بیرون کشیده و موجب تخریب آن میگردد . اگر قلاویز با سرعت به سوراخ برسد ، شروع به فشار آوردن به گام ها میکند و در نتیجه با خرابی مجدد و یا شکست ابزار روبرو خواهیم شد.

بنابراین هر دو با نتیجه بدی روبرو خواهد شد.

برای عملیات قلاویز در دریل های دستی از کلت قلاویز متغیر استفاده میگردد که در این ابزار میتواند حدود 1 میلی متر تغییر شعاعی ،  به منظور تراز کردن قلاویز با سوراخ را ممکن نماید. این نوع ابزار ها گران هستند و همچین برای عملیات های گسترده در ماشین های cnc  قابل اجرا نیستند.

برای رفع مشکل در ماشین های CNC به گزینه ی RIGID TAPPING  میرسیم . این بدان معناست که حرکت اسپیندل با حرکت محور در جهت سوراخ همگام میگردد. ایجاد این همگامی نکته ای است که به طور خاص عملیات RIGID TAPPING  را نیازمند یک کنترل توانمند میکند.

روشی که به طور  معمول در اکثر کنترل ها صورت می پذیرد ، این است که اجازه دهیم تا اسپیندل حرکت نماید و بر اساس کنترل سرعت واقعی آن توسط انکودر و محاسبه سرعت پیشروی محور مرتبط به یک نسبت مناسب برای عملیات RIGID TAPPING  دست یافت. در ماشین های کوچکتر خصوصا ماشین های سنتر قلاویز (TAPPINING CENTERS) از روش دیگری در RIGID AAPPING  استفاده میکنند . در این متد اسپیندل و سرعت محور هر دو به صورت پویا کنترل میگردد بنابراین سرو به نتیجه بهتر و سریع تر دست می یابد. این قابلیت تنها در ماشین هایی قابل اجرا است که اسپیندل ها جرم و اینرسی کمتری دارند بنابراین چرخش به صورت پویا قابل اصلاح است. این نوع عملیات (synchronous tapping) از روش معمول سریعتر است ، چرا که خطا در اسپیندل کمتر خواهد بود. در اسپیندل های با جرم بیشتر و سنگین تر همیشه مقداری خطا وجود دارد.

مزایای rigid tapping  

  1. این عملیات معمولا سریع تر هستند.
  2. هزینه های ابزار کاهش می یابد.
  3. هلدر های مرتبط با این نوع عملیات محدودیت های کمتری را برای ماشین ایجاد مینمایند بنابراین در قطعات بزرگتر به بهره وری بیشتر می توان دست یافت.

چگونگی استفاده از rigid tapping cycle در ماشین های cnc

سایکل قلاویز کاری G84 به منظور عملیات قلاویز کاری در سوراخ ایجاد شده میباشد. این عملیات قلاویز کاری از هلدر استاندارد استفاده میکند . این عملیات همچنین برای PECK TAPPING  نیز استفاده می گردد ، عملیاتی که در آن برای ایجاد رزوه در سوراخ  ، اسپیندل به منظور خروج سفاله خارج  و دوباره برای انجام رزوه بیشتر وارد سوراخ میگردد ،  این فرایند ادامه می یابد تا به عمق روزه دلخواه برسد. معمولا این فرایند برای قلاویز کاری های عمیق استفاده می شود.

جهت استفاده از RIGID TAPPING CYCLE به روش زیر عمل میکنیم :

G84 Z R F

  • Z = عمق سوراخ
  • R = مقدار عقب نشینی
  • F = گام رزوه

 

 

مثال :

G84 Z-12.0 R1.0 F0.8; X50.0; X50.0; Y40.0; G80;

برای دریافت بیشتر به یک مثال کامل تر می پردازیم :

N5 T0505 (M5 TAP); M06; G90 G95 G54 G21 G17 G80; S300; G00 X20.0 Y20.0; Z15.0 M08; G84 Z-12.0 R5.0 Q3.0 F0.8; X50.0; X50.0; Y40.0; G80; G00 Z50.0 M09; G53 X0.0 Y0.0 Z0.0; M01;

 

 

در مثال فوق یک سایکل قلاویز کاری کامل در فرز CNC  میباشد. در این برنامه ابتدا به خواندن ابزار T05 و offset با عدد 05 اشاره میکنیم. در ادامه کد دستوری M06 به منظور تعویض ابزار و جانمایی ابزار مشخص شده در اسپیندل میباشد. رزوه M5 انتخاب گردیده است که بنابراین گام 0.8 mm در هر چرخش میباشد. سرعت اسپیندل مشخص گردیده و به موقعیت سوراخ خوانده می شود. سیستم خنک کاری آب صابون با کد  M08 فعال میگردد. کد G80 عملیات قلاویز کاری را کنسل مینماید.

 

 

مقاله فوق در بخش تحقیق و توسعه خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

استفاده از مقاله ی فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.