به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

راهنمای خرید cnc و دستگاه سی ان سی cnc دسته دوم و یا نو !! چگونه انتخاب کنیم

دستگاه cnc دسته دوم و یا نو !! چگونه انتخاب کنیم؟

 

خرید یک دستگاه cnc   نیاز به داشتن اطلاعات فنی و تحلیل منطقی است . اینکه در مرحله اول خرید  ، فکر کنیم دستگاه دسته دوم بهتر است یا نو امری است اشتباه ! . چرا که باید برای خرید و تجهیز یک کارگاه ابتدا به نیازهای خود بر اساس تولید بنگریم. به تعدادی از این موارد در این مقاله اشاره خواهد شد :

1-      بودجه                                                                                  (budget)

2-      دقت ماشینکاری                                             (machining accuracy)

3-      بهره وری دستگاه                                                             (efficiency)

4-      مدت زمانی که از دستگاه انتظار کار داریم                 (deadline time)

5-      اشراف به تعمیرات و نگهداری دستگاه     (maintenance knowledge)

6-      تعداد دستگاه های موجود در کارگاه    (machine stock in workshop)

 

موارد فوق تنها بخشی از نکات مهم در خصوص تامین دستگاه میباشد. که به شرح آنها می پردازیم .

در تشریح موارد  فوق ، اعلام این نکته ضروری است که دستگاه های صنعتی بدلیل استفاده مکرر و مداوم و ایجاد اصطکاک ، گرما و استهلاک حتما رو به فرسودگی و خرابی خواهند رفت حتی بهترین دستگاهای دنیا ! بنابراین دستگاه تمیز تر و بروز تر بهره وری ما را افزایش  و هزینه های ما کاهش میدهد ، بدین ترتیب با این سر فصل به عنوان معیار اصلی به پیش میرویم.

1-      برای خرید مسلما بودجه در مرحله ی اول تصمیم گیری است چرا که ممکن است شما کالای نو را بپسندید  و به آن نیاز داشته باشید ولی بودجه کافی برای خرید را ندارید که این امر باطل خواهد بود. معمولا دستگاه های دسته دوم بین 30 الی 50 درصد نسبت به نو آن کاهش قیمتی دارند که المان هایی مانند سال ساخت ، میزان سلامت دستگاه و ... بر روی قیمت تاثیر گذار هستند.

2-      دقت ماشینکاری جز لاینفک ، استفاده از ماشین ابزار است بدان  معنا که اگر دستگاهی دقت لازم برای ماشینکاری را نداشته باشد حکم خرید آن منطقی نیست. ولی در برخی موارد میزان تلورانس دقت برای کارهای مختلف متفاوت خواهد بود.

نوع کار و نیاز خود را بشناسید ! بدین ترتیب که برای شما چه میزان دقت با درنظر گرفتن ابزار و سرعت مناسب نیاز  است که بر این اساس به درصدی از شناخت در خصوص انتخاب دستگاه می رسید.

3-      بهره وری(efficiency) مقوله ای است بسیار مهم که متاسفانه عمدتا در صنعت ایران در نظر گرفته نمیشود.  بیشتر مصرف کنندگان  ماشین ابزار ، کارگاهی هستند و یا در سطح کوچک فعالیت دارند.

بهره وری یعنی بیشترین بازدهی در زمان مشخص بدین معنا که با یک ماشین افزار و در نظر گرفتن همه عوامل تولید اعم از اپراتور ، نوع برنامه ، نوع کار ، جنس قطعه ، ابزار مصرفی ، شیفت کاری ، دمای محیط و بسیاری موارد دیگر میتوان به تحلیل درستی از بازدهی رسید. به طور مثال باید بدانید برای دریافت سفارش 1000 قطعه در یک سایکل تایم 3 ماه به چند ساعت کار مفید احتیاج دارید . هرچه این زمان کوتاه تر و با کیفیت بیشتر انجام شود بازدهی شما بیشتر خواهد بود. در دنیای امروز دو المان اصلی سرعت و دقت  ، تعریف کننده رقابت برای کسب درآمد بیشتر میباشند . اینکه ماشین آلاتی بروز و با تکنولوژی بالاتر ابداع و تولید می شوند دلیل بر همین مطلب است. آن دسته از مشتریانی که با یک دستگاه بدون افزایش بهره وری و افزایش سرعت و عدم تجهیز ماشین ابزار با تکنولوژی برتر کار میکنند ، تشبیه آن جز به بازی و سرگرمی  نیست.

امروز برخی صنعتگران عنوان میکنند  که با یک فرز cnc  با دریافتی ساعتی 30 هزار تومان چطور میتوان به عدد خرید یک فرز آکبند رسید.! ؟

در جواب میتوان پاسخ داد ، که کارگاه های کوچکی که روز مزد و یا کم کار هستند حتما با نابودی مواجه خواهند شد. تا مادامی که به عنوان قالب ساز و یا قطعه ساز برای دیگران ماشینکاری میکنید جز این نخواهد بود. نگاهی گذرا به نمونه های مشابه بیاندازید!

توجیه خرید یک دستگاه بر اساس بازگشت سرمایه در طول دو سال است یعنی اگر ماشین ابزاری با هر قیمت ، خرید کردید و در طول دو سال مبلغ خرید آن را مستهلک نکردید از جریان توسعه عقب افتاده اید. شاید بسیاری به این امر اشاره کنند که وضعیت صنعت ایران به گونه ای نیست که به توان به این هدف رسید ! اما در جواب می توان پاسخ داد که وضعیت صنعت ، حقیقت امروز دنیا و نرخ تورم را عوض نمیکند!

در صنعت ایران بسیاری از کارخانه ها از تکنولوژی نسل دوم استفاده میکنند. اگر برای کسب و کار خود برنامه دارید و میخواهید به نتیجه درستی از آن برسید باید با تکنولوژی نسل چهارم پیش بروید.

4-      مدت زمانی که از دستگاه برای کار انتظار دارید بسیار مهم است . بسته به نوع ماشینی که از چه شرکت و چه قیمت و کیفیتی باشد میتوان به صورت کلی اعلام کرد که یک فرز cnc  چینی آکبند برای مدت 5 سال و یک فرز cnc  تایوانی برای مدت 10 سال بدون مشکل خاصی کار میکند. البته داشتن PM مناسب در این زمان بسیار تعیین کننده است. عدم دقت به عوامل نگهداری صحیح دستگاه میتواند آن را با مشکلات خاصی در مدت زمان کوتاه روبرو نماید. عنوان این مطلب به معنای تخریب و یا عدم بازدهی ماشین بعد از 5 یا 10 سال نیست !  بلکه بهره وری محصول به شدت کاهش یافته و لازمه خدمت نرم افزاری و سخت افزاری بیشتر است.

این که برای چند سال بر روی یک دستگاه برنامه ریزی میکنید در نوع انتخاب شما تاثیر گذار است.

5-      اشراف به بحث شناخت ، تعمیرات و نگهداری ماشین ابزار نکته ای است که شما را بطور قطع  در خرید دستگاه دسته دوم دفع و یا جذب خواهد کرد.

اینکه به ماشین افزار خود چقدر اشراف دارید و چه میزان آگاهی از کار ماشین دارید به شما در خرید دستگاه دسته دوم کمک میکند تا دستگاهی با کیفیت و قیمت بهتر خرید کنید و پس از خرید با مشکلاتی که تعمیرکاران برای کسب درآمد روز مره خودشان شما را با آن درگیر میکنند ، مواجه نشوید!. میدانید امروز در صنعت ماشین افزار ایران پایگاه درست و شرکت مناسبی در خصوص ارائه خدمات فنی ماشین افزار وجود ندارد و معمولا تعمیرکاران به صورت سرپایی فعالیت دارند . بنابراین همانطور که روشن است تولیدکنندگان با مشکلات وسیعی روبرو خواهند شد.

6-      تعداد دستگاه هایی که در کارگاه و یا کارخانه دارید به شما در انتخاب دستگاه جدید کمک میکند چرا که هرچه بیشتر ماشین داشته باشید ، ریسک عدم تعهد به قرار داد را در زمان خرابی ماشین ، کمتر خواهید داشت. خرید دستگاه های نو مزیتی بزرگ نسبت به دستگاه های دسته دوم در بخش تعمیرات و نگهداری و متعاقبا هزینه های آن دارد چرا که دستگاه را حداقل برای مدت زمان یک سال با گارانتی دریافت خواهید کرد.

 در خصوص تعمیر و نگهداری در زمان خرید دستگاه نو از شرکتی خرید کنید که خدمات بروز و انبار قطعات یدکی مرتبط دارد . تنها به برند دستگاه بسنده نکنید !

 

 

موارد فوق تنها بخشی از عوامل موثر در روند انتخاب شما است ، اما چه بسیارند دلایلی که ممکن است کارگاه به کارگاه و کارخانه به کارخانه  بر اساس شرایط موجود و صلاح دید آنها ، متغیرهایی برای انتخاب باشند.

 

 

 

 

این مقاله در واحد فروش خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

 استفاده از مقاله ی فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.