به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

ماشین دریل رادیال و یا ماشین مته رادیال چیست و چه کاربردی دارد ؟

ماشین دریل رادیال و یا ماشین مته رادیال چیست و چه کاربردی دارد ؟

ماشین های دریل رادیال ماشین هایی از نوع دریل میباشند که کالسکه ( گیربکس ) به منظور حرکت شعاعی بر روی بازویی که حول ستون خود میچرخد ، حرکت میکند . این نوع مکانیزم حرکتی ، به منظور سوراخکاری نقطه به نقطه بر روی قطعات بزرگی که امکان سوراخکاری با دریل ستونی و یا دریل های مگنت پرتابل نیست ، بکار میرود.

این نوع ماشین ها از مدل های بسیار ابتدایی در بخش ماشین ابزار ولی درعین حالی ضروری در تولیدات صنعتی به حساب می آیند.

در ماشین های دریل رادیال می توان گیربکس را در جهات مختلف به حرکت در آورد و بر اساس محل سوراخکاری مورد نظر عملیات ماشینکاری را انجام داد.  این نوع عملکرد زمان سوراخکاری و دقت را به مراتب در مقایسه با ماشین آلات دیگر کاهش خواهد داد. دریل های رادیال در انواع و سایز های مختلفی ساخته میگردد.

در ایران به منظور استفاده از دریل رادیال در بخش قالبسازی که درکارگاه های کوچک به منظور سوراخکاری قطعات کوچک قالب استفاده می شود میتوان از رادیال های بازو 80 با مته 40 بهره برد . چرا که این نوع دریل های رادیال از قیمت و ابعاد کمتری برخوردارند و میتوانند در فضاهای کوچکتر مورد استفاده قرار بگیرند. مشاهده شده در برخی موارد دریل های رادیال با ابعاد بزرگتر مانند طول بازوی 130 و 140 در بازار ایران عرضه شده که تفاوت چندان محسوسی در بخش گیربکس ، قطر ستون ، ارتقای بازو و یا المان های تاثیر گذار در بخش توان و دقت ماشین در آنها لحاظ نگردیده است. این موضوع که مشتری با خرید دستگاهی بزرگتر و قیمت نه چندان بالاتر اقدام به تولید مینماید در ابتدا امری است خوشایند ولی در ادامه اعلام این نکته ضروری است که بر اساس مهندسی ساخت المان های اصلی باید تناسب ساختاری با یکدیگر داشته باشند که مستقیما در قیمت تمام شده تاثیر میگذارند و قیمت محصول را افزایش میدهند.

                                               

صنعتگران ما باید بدانند دریل رادیال ها باید براساس جدول سوارخکاری که نوع مته ، سوراخ و میزان پیشروی استاندارد برای آنها تعیین شده است ، کار کنند. کالسکه به خصوص در مواقعی که درانتهای بازو قرار دارد و درحال عملیات سوارخکاری است ، بیشترین حجم فشار به ستون ، بازو و گیربکس را وارد مینماید . در زمانی که مته کند میباشد و حجم سوراخکاری عمیق افزایش پیدا میکند به صورت فزاینده ای عمر محصول و در نتیجه کارایی ماشین رادیال را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد. بنابراین بر اساس کار و حجم تولید و نوع متریال دستگاه ، انتخاب کنید و مورد استفاده قرار دهید که این امر سرمایه گذاری شما را با بهره وری چند درصدی مواجه مینماید.

در ادامه در بحث کارایی ماشین های رادیال میتوان به این نکته اشاره کرد که یکی از مزایای بزرک استفاده از دستگاه دریل رادیال این است که میتوان قطعه را بر روی زمین با فیکسچر ست و عملیات سوراخکاری را انجام داد. در مواردی که قطعات ، بزرگ و یا بسیار سنگین است از این نوع عملکرد میتوان بهره برد.

دریل های رادیال میتوانند با کارایی های مختلفی ساخته شوند مانند کلگی زاویه خور(swivel head) و یا ستون متحرک(moving column).

کاربرد دریل رادیال در صنایح مختلف :

نفت و گاز و پتروشیمی ، ساخت سوله و استراکچر و سازه های فضایی ، قالبسازی ، خودرو سازی ، ریخته گری و بسیاری دیگر ....

برترین برند دریل رادیال در بازار ایران را درمقایسه با کیفیت و قیمت مناسب ، میتوان دریل رادیال های چین و چک با برند ZJ دانست. این نوع دریل رادیال ها 25 سال است در بازار ایران ارائه گردیده است.

برای خرید دریل رادیال به چه نکاتی دقت کنیم :

1-      در ساختار ماشین به المانهای ریخته گری طراحی بدنه ، همگام بودن اجزا دستگاه با یکدیگر مانند قطر ستون ، طول بازو ، گیربکس ، تعداد  دور و .... دقت کنیم.

2-      شرکت داخلی به منظور دریافت خدمات بعد از فروش و داشتن قطعات یدکی

3-      میزان محبوبیت آن برند در بازار داخلی و میزان فروش آن

4-      قیمت و شرایط فروش

در دریل های رادیال سیستم قفل کردن و باز کردن گیربکس و یا بازو در مقاطع مختلف میتواند به صورت دستی و یا هیدرولیک انجام گردد. در نوع استفاده از سیستم هیدرولیک مزایایی وجود دارد که به شرح ذیل ارائه میگردد :

1-      سهولت بیشتر برای اپراتور

2-      فشار یکسان در طول پروسه ماشینکاری و درنتیجه عملکرد مناسب و عمر طولانی تر قطعات دستگاه

3-      استحکام بیشتر در قفل کردن و عدم خیزش کالسکه و درنتیجه عمر بیشتر ابزار و کیفیت سوراخکاری بیشتر

امروزه در بخش صنعت ساختمان ، سوله ، سازه های فضایی و استراکچر بسیار از دریل رادیال 160 چین و چک استفاده میگردد. چرا که استفاده از پانچ بر روی شیت های ST37 و یا ST52 ترک های میکرونی ایجاد و درنتیجه بعد از نصب در سازه این ترک ها با آسیب های جدی روبرو خواهد شد.

 

خاوران صنعت پاسارگاد به عنوان نماینده انحصاری این برند اعلام میدارد ،  کلیه خدمات ماشین های دریل رادیال چین و چک در تمام سالهای مختلف را به عهده گرفته و بروز رسانی نماید.

جهت اطلاعات بیشتر با واحد خدمات فنی به شماره زیر تماس فرمایید.

021-38467000 داخلی 203

 

جهت دریافت اطلاعات فنی بیشتر و استعلام قیمت کالا به شماره زیر تماس فرمایید : 

021-38467000 داخلی 120

 

به منظور مطالعه مشخصات دستگاه دریل رادیال چین و چک بر روی لینک زیر کلیلک فرمایید : 

 

 

http://ksp-group.ir/product/id/25/%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D9%84-%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%84-ZJ-%D8%AA%DB%8C%D9%BE-1

 

 

 

این مقاله به منظور توسعه و ارتقاء سطح کیفی و کمی دانش صنعتگران ایرانی ، توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت خاوران صنعت پاسارگاد تهیه گردیده است.

 

 استفاده از مقاله ی فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.