به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

تفاوت دستگاه تراش دو میل و سه میل چینی

تفاوت دستگاه تراش دو میل و سه میل چینی

 

 

دستگاه های تراش کوچک و یا رومیزی با اصطلاحات رایجی در بازار ایران شناخته می شوند . این قبیل اصطلاحات بر اساس رویکرد های مختلفی از گذشته تا به امروز در بین صنعتگران و فروشندگان به شکل عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. از نمونه ی این نوع اصطلاحات میتوان به دستگاه های تراش سه میل و یا دو میل چینی ،  اشاره کرد.

دستگاه های تراش سه میل و یا دو میل به شکل کلی از نوع دستگاه های تراشی میباشند که در ابعاد کوچک و در صنایع کوچک کارگاهی و یا به منظور تولید قطعات در ابعاد کوچک مورد استفاده قرار میگیرند. اصطلاح دو میل و یا سه میل و یا در برخی موارد یک میل ، مربوط به تعداد میل پیچ های تعبیه شده در دستگاه در بخش پیچ بری و پیشروی دستگاه است. همانطور که در شکل زیر دیده می شود :

 

 

در گذشته در صنعت ایران ، دستگاه های تراش کوچک بیشتر از مدلی وارد بازار ایران می شدند که ماهیت دستگاه در ابعاد کارگاهی کوچک و امکان ماشینکاری قطعاتی به قطری در حدود 20-25 سانتی متر و در طول هایی حدودا 30-50 سانتی متر را داشت. البته این تیپ دستگاه ها کماکان در بازار تامین میشوند و در کلام رایج در گذشته این نوع دستگاه ها به دستگاه های تراش دو میل شهرت داشتند. همانطور که در تصاویر زیر نیز مشاهده می شود ، برخی دستگاه ها شامل دو میل شفت ، برخی شامل یک میل شفت و برخی دیگر نیز شامل سه میل شفت هستند :

 

 

اما این تفاوت ها در چیست :

تفاوت و تعداد میل پیچ ها در عملکرد و افزایش توانمندی در قطر و طول ماشینکاری قطعات است. هر کدام از این شفت ها چه وظایفی را بر عهده دارند :

 

 

مطابق تصویر فوق ، شفت اول لید اسکرو نام دارد که بر روی شفت گام هایی بر اساس استاندارد ساخته شده است تا امکان پیچ بری را برای دستگاه فراهم آورد. شفت دوم شفت پیشروی و یا Feed rod  نام دارد که به منظور تعیین سرعت و میزان پیشروی کالسکه (carriage) و یا در اصطلاح رایج بازار ، ساپورت میباشد. شفت سوم اما در دستگاه های بزرگتر به منظور استفاده برای تغییر جهت چرخش سه نظام و یا حرکت گیربکس بوسیله ی کلاچ استفاده می شود. در دستگاه های کوچک به دلیل کوتاهی طول دستگاه و موقعیت قرار گیری اپراتور ، نیازی به تعبیه این شفت نیست ، اما در دستگاه های با طول بزرگتر این نیاز ، مبرم و ضروری است.

 در دستگاه های بزرگتر که به دستگاه های تراش سه میل نیز شناخته می شوند ، میتوان قطعاتی با قطر های 30 الی 41 سانتی متر را تراشکاری نمود . در شکل زیر نمونه ی یک دستگاه تراش سه میل قطر ماشینکاری ( سنتر ) 360 میلی متر در طول یک متر را مشاهده مینمائیم :

 

 

 

 

مطالب فوق در بخش فروش شرکت خاوران صنعت پاسارگاد ، تهیه و تنظیم گردیده است.

استفاده از مقاله ی فوق با ذکر نام منبع بلامانع میباشد.