به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

بررسی Tool post رنده بند و یا ابزار گیر در دستگاه تراش

بررسی Tool post ، قلم بند ، رنده بند و یا ابزار گیر در دستگاه تراش

رنده بند ، قلم بند و یا ابزار گیر که در اصطلاح انگلیسی به آن Tool post گفته می شود ، تجهیزی است به منظور نگه داشتن ابزار های تراش کاری . تصویر زیر نمونه ی ساده رنده بند ، در دو نمونه ی استاندارد تک ابزار و چهار گوش ، نمایش داده شده است.

 

 

 

همانطور که از تصویر فوق بر می آید ، ابزار گیر ها نمونه های مختلفی را در بر میگردند و بر اساس نوع نیاز و فرایندهای مختلف ماشین کاری بر روی دستگاه های مختلف تراش استفاده می شوند. به شکل کلی ، ابزار گیر هایی که امکان بستن ابزار های بیشتری را دارند ، فرایند های ماشینکاری را تسریع و موجب کاهش قیمت تمام شده و صرف زمان کمتری خواهند شد. اما به شکل معمول در دستگاه های تراش معمولی از نوع اونیورسال رنده بند های چهار تایی ( square tool post)  استفاده می شوند . شکل زیر :

 

 

 

همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است ، قلم بند ها می توانند ابزار و یا تیغچه را به وسیله ی پیچ مهار کنند.

اما در این میان هستند ، مواردی که به منظور افزایش بهره وری و سرعت ماشینکاری بیشتر از رنده بند هایی با قابلیت تعویض سریع استفاده می نمایند ، این نوع از ابزار گیر ها به ابزار Quick change tool post  شناخته می گردند . شکل زیر :

 

 

 

در ابزار گیرهای چند تایی ، اپراتور موظف به ست  و تنظیم کردن موقعیت قرار گیری ابزار با قطعات کار است ، به ترتیبی که در زمان ماشینکاری با مشکلی روبرو نگردد. به همین ترتیب برای ابزار دیگر رنده بنده نیز باید عملیات صفر گیری و ست آپ ابزار ،رعایت گردد.

به طور معمول رنده بند ها در دستگاه های تراش انیورسال بر روی یک کالسکه و یا در اصطلاح رایج بازار ساپورت قرار می گیرند ، ساپورت فوقانی و تحتانی به وسیله ی هندویل امکان حرکت عرضی و طولی را برای اپراتور فراهم می آورند ، هندویل ها به صورت مدرج ساخته و طراحی شده اند و این حرکت دورانی توسط مهره به حرکت خطی تبدیل میگردد.

حرکت چرخشی و عملیات تعویض ابزار و یا تیغچه به وسیله ی آچار و دسته ای که در بخش بالایی رنده بند قرار گرفته است ، صورت می پذیرد. با اعمال نیرو  در ابتدا پیچ ، آزاد و به جهت مورد نظر می چرخد.  پس از چرخش رنده بند در موقیعت مورد نظر ، مجددا به وسیله ی آچار تعبیه شده موقعیت مکانی با پیچ محکم میگردد.  

 

 

ابزار گیر ها در ابعاد و رنج های مختلفی فراهم میباشند که بسته به نوع نیاز قابل تامین هستند. ابزار گیر ها ( Tool post ) از جنس فولاد CrMn سختکاری شده و سنگ خورده ، ساخته می شوند و تکرار پذیری با دقت +/-0.01mm را فراهم می آورند.

 

 

مقاله ی فوق در واحد تحقیق توسعه شرکت خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

استفاده از مقاله فوق با ذ کر نام منبع بلامانع میباشد.