به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

Pull stud چیست ، بررسی آن در ماشین ابزار ، چگونگی استفاده و کارکرد آن

Pull stud چیست ، بررسی آن در ماشین ابزار ، چگونگی استفاده و کارکرد آن

 ابزار Pull stud که با نام دیگر انگلیسی retention knob نیز شناخته می شود ، ابزار و یا رابطه ای است بین ابزار گیر و drawbar. این قطعه به دلیل فشار های زیادی که گاهی تا 3000    daN  نیز میرسد باید از جنس مناسب و کیفیت سختکاری بالایی برخوردار باشد . دقت عملکرد این قطعه ضامن کیفیت و کارائی دستگاه و ابزار های متصله میباشد . بیشتر دستگاه ها از ابزار های استاندارد استفاده مینمایند . ابزار هایی همچون DIN-ISO-BT و یا سری CAT اما برخی نیز از استاندارد های دیگر پیروی میکنند .ابزار های Pull stud از متریال آلیاژی که ترکیبی از درصد مشخصی از منگنز ، کروم و ... میباشد ، ساخته میگردند . سختی و استقامت مناسب این تیپ ابزار های در دوام اجزای مرتبط و متصل بسیار مهم است.

 

 

پول استاد ( که برخی در عرف بازاری البته به اشتباه پولستات نیز می نامند ) در داخل اسپیندل به وسیله ی گریپر به اسپیندل متصل میگردد. شکل زیر ، نمای گریپر را از زوایای مختلف نشان می دهد:

 

 

 

تصویر زیر ساختار یک drawbar اسپیندل ( بخش آبی رنگ ) و بدنه ی اسپیندل ( بخش سبز رنگ ) و کولت ( بخش قرمز رنگ) را نشان میدهد:

 

 

ابزار pull stud ، نقش بسازایی در کارایی toolholder ، ابزار و نهایتا دقت ماشین ابزار دارد . از اینرو استفاده از pull stud های با گشتاور بالا و با دوام ، پیشنهاد میگردد. این نوع ابزار ها به طور معمول فشار های ایجاد شده را به صورت یکنواخت در سراسر ابزارگیر پخش می نماید و سبب توازن نیروهای وارده میگردد. اهمیت این ابزار ساده به قدری است که عدم استفاده  از قطعه ی مناسب خطرات مختلفی را در بر خواهد داشت که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1-      لرزش های بیشتر در ابزار و افت کیفیت ماشینکاری و ابزار

2-      کاهش عمر مفید اسپیندل

3-      ایجاد آسیب به ابزارگیر (toolholder)

4-      خلاصی ابزار

5-      کاهش کیفیت صافی سطح

به یاد داشته باشید بر اساس استاندارد  ابزارگیر باید ، pull stud مناسب به آن را تهیه نمائید.  یعنی اگر استاندارد اسپیندل BT,HSK,SK,BBT,CAT و یا هر نوع دیگری بود باید مرتبط با آن ابزار گیر مناسب و پول استاد استاندارد به آن تهیه گردد.

به منظور تهیه ی پول استاد ها ، مشخصاتی وجود دارد که بر اساس نیاز و موارد درخواستی بکار می روند ، از جمله ی آنها :

1-      استاندارد ابزار گیر از جهت انداره همانند 30-40-50   ( Sample BT50)

2-      سایز و اندازه رزوه ی pull stud  به عنوان مثال M24x3

3-      اندازه  زاویه ی Pull stud ب عنوان مثال 45 – 60 درجه (با حرف انگلیسی E نشان داده شده است.)

4-      قطر کله گی ( در تصویر زیر با حرف انگلیسیB نمایش داده شده است )

5-      امکان عبور آب صابون از داخل ابزار Yes/No

6-      طول کلی پول استاد که با L نشان داده می شود .

 

 

زوایای مختلف همانند 45 درجه و یا 60 درجه در Pull stud ها مربوط به میزان فشار وارده بر اساس استاندارد گلویی اسپیندل است . انتخاب اشتباه Pull stud چه بر اساس زاویه ی مناسب چه بر اساس اطلاعات مندرج دیگر ، مغایر با نیاز های دستگاه موجبات خرابی های ابزار ، ابزار گیر ، گریپر ها ، اسپیندل ، بیرینگ ها و عدم دقت ماشینکاری و موقعیت یابی است. با ذکر این مسئله میتوان به اهمیت این قطعه ی نسبت ارزان پی برد.

 

از بهترین تولید کنندگان ابزار هایی همچون Pull stud میتوان به شرکت NIKKEN  اشاره کرد.

http://www.nikken-world.com/

 

مقاله ی فوق در واحد تحقیق و توسعه خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

استفاده از مقاله ی فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.