به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

بررسی تارت Turret در تراش های CNC و تارت bi-directional

بررسی تارت Turret در تراش های CNC و تارت bi-directional   

 

تارت از جمله اجزای مهم و اساسی در ماشین های تراش چه در نوع دستی و چه در انواع مختلف cnc  میباشد. تارت ها بر اساس نیاز انواع مختلفی دارند.

در دستگاه های تراش cnc برای ماشینکاری قطعات میتوان از دو نوع ابزار گیر استفاده نمود ، یکی ابزارگیر های Gang-type  هستند که به صورت بلوک ابزارهای ثابت و فیکس شده بدون قابلیت چرخش بر روی میز شیار دارد قرار گرفته اند.

 

 

 و دیگری بهره گیری از ابزار تارت است که در ادامه به تشریح آن می پردازیم. 

 

 

تارت چیست :

 

 

تارت به عنوان مخزنی به منظور جانمایی و set-up ابزار های مورد نیاز در زمان ماشینکاری است که اپراتور قبل از شروع عملیات ماشین کاری ابزار های مورد نیاز را انتخاب و بر روی هلدر های تارت نصب و آفست گیری (tool-off set) میکند.

 

مشخصات تارت چگونه تعریف میگردند :

 

 

مشخصات یک تارت به

1-      تعداد ابزار های مجاز برای چرخش

2-      مکانیزم حرکت (turret drive)

3-       نحوه و سیستم قفل کردن

4-      ظرفیت ابزار

خلاصه میشوند.

1-      بیشتر شرکت های تولید کننده تارت هایی با تعداد ابزار های 4-6-8-10-12 و 16 را فراهم می آورند .

2-      مکانیزم حرکتی در تارت ها به شکل برقی electrical (AC) ، هیدرولیک (Hydraulic)، استپ موتور (Stepper motor) و یا سروو (servo drive)هستند. در نوع تارت های برقی سرعت تعویض ابزار زیاد اما توان کمتری در مقایسه با نمونه های سروو و هیدرولیک دارد و برای عملیات کوچک و سبک ماشینکاری مناسب است. در نوع هیدرولیک سرعت تعویض ابزار نسبت به  نمونه های برقی و سروو موتور کمتر است اما از توان بیشتری برخوردار است. در نوع سروو موتور هم توان و هم سرعت تعویض ابزار نسبت به سه نمونه ی دیگر بالاتر است.

3-      سیستم قفل کردن (Locking)  : بیشتر تارت ها به شکل پنوماتیک ، هیدرولیک ، مکانیکی و یا الکترو مکانیکی هستند.

4-      ظرفیت ابزار نیز بر اساس استاندارد های اندازه گیری میلیمتر و اینچ محاسبه میگردد. که در سیستم اینچ شامل 500-625-750-1.000-1.250-1.500  inch میباشد و در سیستم اندازه گیری میلیمتر شامل 12-16-20-25-30-32-40-50- و 60 mm میباشد.

ماهیت تارت برای استفاده در دستگاه های تراش CNC  کاهش زمان تعویض ابزار با حفظ صلبیت در ماشینکاری است که در نتیجه ، منجر به دقت های ماشینکاری بیشتر در سایکل های زمانی کوتاهتر خواهد شد. از این رو در زمان خرید دستگاه های تراش CNC توجه به این نکته بر اساس نیاز ضروری است. اینکه چه تعداد ابزار و از چه نوع ( برقی ، هیدرولیک و .. ) باشد و شامل ابزار های live tools و ثابت باشد و یا خیر !

انواع تارت 

تارت از لحاظ مکانیزم های کارکرد نیز انواعی دارد :

1-      تارت های تاج دار و یا Crown-type turrets

2-      تارت های طبلی ( دیسکی ) و یا Disc or Drum-type turret

3-      تارت های عمودی و یا Vertical turrets

 

1-      تارت های تاج دار و یا Crown-type یک صفحه ی مدرج دارند و به صورت زاویه دار بر روی صفحه  و سطح تارت قرار گرفته اند. این نوع تارت به منظور حمل و قرار گیری ابزار های چرخشی (LIVE-TOOLS) همچون ابزار های مختلف دریل کاری و غیره میباشد . بیشتر این تارت ها برای انجام عملیات های ماشینکاری پیچیده و با عملکرد بالا انتخاب می شوند.

 

 

2-      تارت های درام و یا طبلی DRUM-TYPE به صورت عمودی بر روی صفحه و سطح تارت قرار میگیرند و قابلیت چرخش و امکان تعویض ابزار را فراهم می آورند. این تارت ها امکان نگهداری و استفاده ابزار های ثابت و چرخشی را میسر می نمایند.

 

 

3-      تارت های عمودی و یا VERTICAL-TURRETS (head-type) به صورت عمودی قرار میگیرند و به شکل معمول امکان استفاده از 4 و یا 6 ابزار در این کلاس میسر است.

 

 

تارت ها میتوانند شامل ویژگی هایی باشند از قبیل تعبیه معابر انتقال آب صابون و مایع های خنک کننده به ابزار.

 

تمامی انواع تارت ها از مکانیزم های مختلفی بر اساس نیاز بهره میبرند . یکی از این مکانیزم ها ، تارت هایی از نوع Bi–directional  هستند که امکان چرخش در جهات ساعت گرد و خلاف آن را دارا میباشند. این عملکرد موجب افزایش بهره وری و سرعت در تعویض ابزار و کاهش زمان ماشینکاری خواهد شد.  

 

 

مقاله ی فوق در واحد تحقیق و توسعه ی خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

استفاده از مقاله فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.