به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

Chamfer cutting یا ابزار پخ زن چیست

 Chamfer cutting یا ابزار پخ زن چیست ؟ 

 

 

(اصطلاح chamfer  (chamfrein که از زبان فرانسوی برگرفته شده است و این اصطلاح  بیشتر در ساخت و مهندسی مکانیک مورد استفاده قرار می گیرد.  

 

 

Chamfer به عنوان نوعی از لبه مورب (منحنی) شناخته می شود که لبه یک جسم ، عمود بر وجه های آن نباشد. این فرآیند لبه های تیز و برنده یک قطعه را برطرف می کند و یا در اصطلاح لبه را پخ می نماید.

فرز  Chamfer mill و یا ابزار برشی Chamfer cutter یکی از رایج ترین ابزار های مورد استفاده توسط ماشینکاران است. در بسیاری از عملیات های ماشینکاری در اثر براده برداری لبه های تیزی بر روی قطعه کار ایجاد میشود. فرز پخ زن تمامی لبه های تیز را از میان بر میدارد و یک لبه ی شیب دار و یا لبه ی پخ بر جای می گذارد. این ابزار میتواند در بسیاری از عملیات های ماشینکاری همچون ، beveling  ،  deburring  ، countersinking  و  spotting مورد استفاده قرار گیرد.

عملیات ماشینکاری پخ زنی برای ساخت لبه ی شیب دار یا مورب :

این دو اصطلاح یعنی beveling و chamfering اغلب به اشتباه تفسیر یکسان میگردند. این دو هر کدام تعریف مجزایی را در بردارند.  در حالیکه عملیات پخ زنی بر روی بخشی از قطعه و لبه ی کار تاثیر میگذارد اما عملیات ماشینکاری Beveling تمام لبه را زاویه دار کرده و لبه ی مربعی شکل قطعه را به حالت زاویه دار مبدل می سازد. مطابق شکل زیر :

 

 

 

اگرچه ابزار فرز پخ زن میتواند هر دو عملیات را اجرا نماید. این دو ابزار هر کدام دارای هندسه ی خاصی هستند. فرز پخ زن میتواند عملیات ماشینکاری را در بخش کوچکتری انجام دهد ولی فرز زاویه زن ( bevel ) ابعاد بزرگتری از قطعه را ماشینکاری و زاویه دار می کند.

فرز پخ زن برای عملیات Deburring  :

همانند ابزار های متنوع دیگر ، فرز پخ زن نیز می تواند به سادگی و راحتی برای فرایند های ماشینکاری Deburring نیز استفاده شود.

 

 

 

استفاده از فرز پخ زن به منظور ماشینکاری در فرایند های spotting  و  countersinking  :

دریل کاری دقیق و مناسب ، در یک فرایند و مرحله ی ماشینکاری انجام نمیگردد بلکه نیاز به سه تا چهار مرحله ی ماشینکاری دارد مراحلی همچون نیش مته ، سوراخکاری ، خزینه کردن و ... . از این رو ابزار پخ زن میتواند حداقل دو مرحله ی این نوع ماشینکاری ها را انجام نماید و زمان ماشینکاری را کاهش نماید.

دلایل زیادی برای انجام این فرایند وجود دارد که از جمله ایمنی و زیبایی شناختی قطعه  را می توان نام برد. بدین منظور تولید کنندگان , ابزارهای  مختلفی را در زاویه ها ,اندازه ها و هندسه ی نوک ابزار و تعداد شیار (flute ) ارائه میدهند تا مشتریان بر حسب نیاز خود , انتخاب مناسبی داشته باشند.

 

 

 

مقاله ی فوق در واحد تحقیق و توسعه خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

استفاده از مقاله ی فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.