به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

دستگاه cnc سی ان سی چیست ؟

دستگاه cnc چیست ؟

همانطور که می دانید کلمه انگلیسی cnc مخفف کلمات Computer Numerical Control  میباشد و این بدان معناست که کامپیوتر طراحی های تولید شده توسط برنامه کمکی CAD را به اعداد قابل فهم برای ماشین تبدیل می نماید. اعداد برای هماهنگی گراف ها و کنترل حرکت ابزار برشی بکار می روند. بر این مبنا کامپیوتر نحوه ی شکل دهی به قطعه را مدیریت میکند.

 

 

روش هماهنگی بر اساس جدول مختصات کارتزین میباشد یعنی محور های X ، Y و Z  . ابزار برشی بر روی محور های مختصات ،  نقطه به نقطه حرکت مینماید و عملیات براده برداری صورت می پذیرد.

 

 

 

قطعه زیر نمونه یک بلوک میباشد که بر روی فرز cnc  قرار دارد.این بلوک به وسیله برنامه CAD ( computer Aided Design software ) طراحی شده است. نقطه A بر روی بلوک ، مختصات 18-8-23 ( بر اساس نمودار ) را دارد و ابزار برشی بر روی این سه محور حرکت و تراشه را از بلوک خارج می نماید.

 

 

 

زبان برنامه نویسی قابل خواندن برای کنترل دستگاه بر مبنای کد های G و M میباشد. بر اساس کد های دستوری میزان سرعت اسپیندل ، پیشروی و مختصات حرکتی کنترل می گردد. به طور کلی ، ماشین های cnc عملیات ماشینکاری قبل از تولید را می توانند شبیه سازی کنند تا خطاها و ایرادات نرم افزاری ، مختصاتی و خطا های انسانی را مدیریت نمایند. بنابراین این عملکرد بهره وری را به صورت چشمگیری افزایش داده است.

محور های اصلی و فرعی :

محور های اصلی بر اساس جدول فوق محور های X ، Y و Z  میباشند هر کدام از این محور ها کمکی نیز دارند که به AUXILARY AXES  معروفند.این محور های کمکی حول محور اصلی خود می چرخند و در موارد ضروری برای رسیدن به زاویه های منفی بکار میروند:

 

1-      X AXIS: A AXIS

2-      Y AXIS: B AXIS

3-      Z AXIS: C AXIS

 

 این نوع محور های کمکی و اصلی در تمامی ماشین ها می توانند بر اساس نیاز استفاده شوند. به عنوان مثال در فرز CNC  محور ها میتوانند تا پنج محور افزایش یابند محور های اصلی X,Y,Z و محور های کمکی میتوانند A و یا C باشند. برای اضافه کردن این محور های دورانی به یک فرز CNC  میتوانیم از DEVICE  های مکانیکی مانند روتاری که در اشکال مختلفی هستند و کاربرد های گوناگونی دارند بهره برد.

 

کنترل های CNC

دستگاه های سی ان سی برای مدیریت برنامه های خود باید از کنترل کننده هایی استفاده نمایند. در دنیا بسیاری از شرکت های مطرح اقدام به طراحی و ساخت کنترل های سی ان سی کرده اند. در زیر به چند نمونه از آن برای آشنایی اشاره میکنیم :

 

1-      FANUC

2-      MITSUBISHI

3-      HEIDEN HAIN

4-      FAGOR

5-      SIEMENS

6-      SYNTEC

7-      HNC

8-      HUST

9-      GSK

10-   FIDIA

11-   DELTA

12-   PHILIPS

 

 در ایران کنترل فانوک به واسطه عملکرد مناسب ، خدمات و پشتیبانی مناسب علی الرغم تحریم های مختلف از استقبال مناسبی برخوردار است. هر کدام از کنترل های فوق ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند . مهمترین ویژگی یک کنترل  قابلیت های نرم افزاری و محاسباتی مناسب در پردازش همگام با قابلیت های ماشینکاری میباشد. دسترسی آسان به منو ها و داشتن FEATURE های مختلف در کمک رسانی به اپراتور و همچنین USER-FRIEND بودن کنترل مواردی هستند که به کیفیت یک کنترل کمک می نمایند.  این نوع کنترل ها در انواع مختلف و برای کاربردهای متفاوتی ساخته میشوند . کنترلی که برای فرز CNC  بکار میرود برای تراش CNC  مناسب نیست بنابراین برای هر نوع دستگاه کنترل مخصوص به خود را باید استفاده کرد.  بر اساس قابلیت همزمانی محور های مختلف و قابلیت های نرم افزاری کنترل ، قیمت نیز بیشتر و یا کمتر خواهد بود.

 

سیستم ماشینکاری open loop ,  و close loop  چیست :

کنترل موقیعیت بر اساس دو روش تعریف میگردد روش opened-loop  و  closed-loop . بر اساس روش opened loop  ( حلقه باز ) سیگنال های صادره بین کنترل و موتور به صورت یک طرفه ، حرکت میکند ولی در روش closed loop کنترل قادر به دریافت feedback میباشدکه قابلیت تصحیح خطاها را دارا میباشد. بنابراین در سیستم closed-loop میتوان بی نظمی های سرعت و موقیعت را اصلاح نمود. در ماشینکاریcnc  حرکت در محور های X و Y انجام می شود.  ابزار توسط step motor و یا servo motor با کد های دستوری G ، مدیریت و مستقر می گردد. اگر نیرو و سرعت در کمترین حالت باشد، روند ماشینکاری بدون مشکل به وسیله ی روش opened-loop قابل اجرا است. در غیر اینصورت سیستم closed-loop برای تضمین سرعت و دقت ضروری میباشد.

ماشینکاری cnc ، امروزه به صورت یک روش کاملا خودکار تبدیل شده است. تفسیر قابلیت هایی همچون شبیه سازی قطعه ، ماشینکاری ، طراحی قطعه و ابعاد آن به وسیله برنامه کاربردی CAD و سپس  تبدیل آن به قطعه ی ماشینکاری شده ، توسط نرم افزار  ( CAM  ( Computer-Aided Manufacturing 

 

انواع مختلف CNC

بکارگیری ماشین های CNC چیزی در حدود سال های 1940 زمانیکه اولین کنترل های عددی برای مدیریت حرکت ابزار استفاده شدند ، بر میگردد . همچنان که تکنولوژی پیشرفت کرد مکانیزم های ماشینکاری نیز توسعه یافتند تا امروز که منجر به ماشینکاری های فوق پیشرفته شدند.

ماشینک های cnc  بر اساس نوع نیاز به انواع مختلفی تقسیم میگردند :

1-      فرز cnc

2-      تراش

3-      برش پلاسما

4-      ماشین های EDM

5-      برش واتر جت

و بسیاری دیگر

 

 

مقاله ی فوق تنها مختصری در خصوص ماشین های سی ان سی میباشد در مقاله های آتی به مقوله سی ان سی بیشتر می پردازیم. 

 

جهت مطالعه بیشتر محصولات cnc  شرکت خاوران صنعت پاسارگاد بر روی لینک زیر کلیک فرمائید : 

http://ksp-group.ir/

 

 

مقاله فوق در واحد تحقیق و توسعه خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است. 

 

استفاده از مقاله فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.