به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

خرید فرز cnc قالبسازی

فرز cnc قالبسازی

 

 

چه نوع فرز cnc  و یا ماشین سنتر عمودی برای عملیات ماشینکاری قالب و قالبسازی مناسب است ؟

 

 

 فرایند های قالب سازی شاخصه های عمومی را در بر میگیرند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1-      تلرانس دقت 0.02 mm

2-      حداکثر دور  اسپیندل 4.000 rpm

3-       عدم بکارگیری انبار ابزار به دلیل داشتن تنها دو مرحله ماشینکاری rough  و finishing

4-      وزن قطعه حداکثر 300 کیلوگرم

5-      حرکت سریع محور ها بیش 10 m/min نمیباشد.

6-      داشتن حرکتی عرضی مناسب Y axis

7-      داشتن حرکت محور Z مناسب به منظور استفاده از ابزار های با طول بلند در سوراخ های عمیق

8-      به دلیل سنگین نبودن قطعه در موارد عام قالبسازی بهره گیری از سیستم حرکتی لینیر بر روی ریل ها قابل قبول و در نتیجه خدمات بعدی برای دستگاه نیز آسان تر خواهد بود.

9-      به صورت کلی کنترل هایی که از لحاظ نرم افزاری در بحث اینترپلیشن عملکرد بهتری دارند و از نوع close loop  هستند مناسب ترند چرا که عملکرد دستگاه برای کنترل قابل لمس و کنترل میباشد اما در موارد open loop مانند کنترل زیمنس سری 808D سری basic این قابلیت نیست بنابراین شما با مشکلات صافی سطح و ایجاد خطوط ناخواسته بر روی قطعه کار مواجه خواهید شد. 

مورادی که قابلیت خواندن خط های بیشتر و یا در اصطلاح look ahead بیشتری دارند مطمئنا از عملکرد بهتری برخوردارند در خصوص درک بیشتر مقاله مربوط به کنترل فانوک و look ahead را مطالعه فرمایید . پیشنهاد ما بر روی کنترل های فانوک سری Oi-MF از نوع پکیج 1 میباشد.

 

 

 

حال به تشریح موارد فوق می پردازیم . المان های اعلام شده به صورت کلی میباشند یعنی در برخی موارد مناسب و در برخی دیگر ممکن است نیاز به قابلیت های بیشتر باشد.

a)      تلرانس دقت در عملیات های ماشینکاری برای استفاده از ماشین های cnc  حداقل 0.02 میلی متر باید باشد ، اگر انتظار بیشتری از ماشین سنتر خود دارید حتما باید از مدل های به روز و یا آکبند تایوانی ، کره ای و اروپایی بهره ببرید. در هنگام خرید به test report دستگاه توجه نمائید. برای رسیدن به دقت های بیشتر باید به المان های ساختاری دستگاه مانند کنترلر ، اسپیندل ، نوع انتقال نیرو ، توان و گشتاور ، مکانیزم حرکتی و thermal conditions توجه نمود.

b)      استفاده ماکزیمم دور های 4.000 rpm توسط قالبساز در بخش قالبسازی بدلیل عدم بکارگیری آنها از ابزار های با کیفیت و همچنین عدم استفاده از مکانیزم های پیشروی و استراتژی شرکت سازنده ابزار در حین عملیات ماشینکاری . حتما با استفاده از دور های بالاتر و سیستم خنک کاری مرکزی می توان به کیفیت سطح بالاتر در زمان کوتاهتر رسید.

c)       انبار ابزار نکته ای است که قالبسازان به صورت عام از آن بهره نمیبرند.

d)      در بازار به صورت عام صنعتگران قالبساز اوزانی در حدود کمتر از 300 کیلو بر روی میز لود مینمایند. البته بسیارند شرکت ها و کارگاهای تولیدی که به واسطه رسته فعالیت از ماشین های بزرگتر با قابلیت تحمل وزن بیشتر استفاده مینمایند.

e)      در بحث قالبسازی نیاز به حرکت سریع محور ها نیست

f)       صنعتگرانی که در بخش قالبسازی فعالیت میکنند به طور کامل بر این امر واقفند که هر چه حرکت محور عرضی و ارتفاع Z بیشتر و دستگاه آنها بزرگتر باشد قابلیت انعطاف پذیری آنها در جهت پذیرش سفارشات بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال فرز cnc با ابعاد 1100x610x650 که هم قیمت مناسب و هم ابعاد ، انتخاب مطلوبی است.

g)      در صنعت ایران همانطور که در مقاله های دیگر توضیح داده شد استفاده از سیستم حرکتی لینیر در خدمات net   و  pm  بهتر است چرا که قابلیت تعویض کلی را دارا خواهد بود. اما در موارد box اگرچه صلبیت بیشتری را سبب میشود ولی مشکلات خاص خود را به همراه خواهد داشت. به انضمام اینکه در مورد قالبساری با انتخاب درست ابزار و پیشروی مناسب لرزش های احتمالی کم و در نتیجه میتوان به rough surface بهتری رسید.

h)      کنترل یکی از عوامل مهم در انتخاب ماشین فرز cnc  مناسب در جهت قالبسازی است. سعی کنید از کنترل های برند با قابلیت های مناسب استفاده کنید. قابلیت مناسب یعنی :

1- آن برند در بازار به وفور موجود باشد که متعاقبا تعمیرکاران مرتبط و قطعات لازم به راحتی قابل دسترس خواهد بود.

2- هر چه حرکت نقطه به نقطه ابزار بر روی سطح کار به یکدیگر نزدیک باشد کیفیت سطح بیشتر خواهد بود بنابراین نرم افزار برای دریافت feedback باید از نوع close loop باشد و همچنین قابلیت پردازش و خواندن خط های بیشتر را دارا باشد . از فروشنده در خصوص look ahead دستگاه سوال کنید . کم بودن این عدد در look ahead کنترل سبب میشود که ابزار به صورت اصطلاحا سکته حرکت ، و سطح کار را خراب نماید.

 

 

i)        مقدار و زمان استفاده شما از ماشین سنتر در طول روز بسیار مهم است. اگر بین 8-12 ساعت در روز از فرز  استفاده میکنید حتما متفاوت از کار در دو شیفت و یا سه شیفت خواهد بود چرا که خروجی دستگاه به دلیل فرسایش ، انبساط و... متغیر میباشد اگر بیش از یک شیفت استفاده میکنید باید حتما از گزینه های تایوانی بهره ببرید.

 

 

موارد فوق عوامل کلی و مهم انتخاب یک ماشین سنتر مناسب در بخش قالبسازی میباشند.

 

 

جهت بررسی دستگاه های پیشنهادی در زمینه قالبسازی بر روی لینک زیر کلیک فرمائید : 

چین

http://ksp-group.ir/product/id/15/%D9%81%D8%B1%D8%B2-cnc--%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%DB%8C-E-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF-SMTCL-

 

تایوان

http://ksp-group.ir/product/id/138/%D9%81%D8%B1%D8%B2-cnc--%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%DB%8C-VL10i-%D9%88-VL8i

 

http://ksp-group.ir/product/id/126/%D9%81%D8%B1%D8%B2-cnc-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%DB%8C--VTH-1060L3-

 

 

مقاله فوق در بخش تحقیق و توسعه خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است .

 

 

استفاده از مقاله فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.