به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

عملیات سخت کاری القایی چیست induction hardening

عملیات سخت کاری القایی چیست induction hardening

سخت کاری القائی یک نوع عملیات سخت کاری سطوح است که در آن یک بخش فلز القا میگردد . این بخش به وسیله یک میدان مغناطیسی و ایجاد یک جریان الکتریکی منجر به گرم شدن فلز می شود و پس از آن بلافاصله خنک میگردد ، که در لایه بیرونی تغییراتی ماتنزیتی ایجاد میکند و سختی و شکنندگی بخش را افزایش می دهد. در این عملیات ویژگی های هسته اصلی فلز حفظ می شود. دلیل استفاده از میدان مغناطیسی برای گرم کردن فلز به وسیله جریان الکتریکی ، این است که حرارت دادن فلز به روش هدایت گرمایی باعث گرم شدن کل مجموعه آن شده و بنابراین هسته اصلی دچار تغییرات شده و عملیات القائی به درستی صورت نمی پذیرد.

 

 

                                                            

عمق لایه حرات داده شده  به وسیله فرکانس میدان متناوب ، چگالی قدرت سطح ، نفوذ پذیری ماده ،زمان گرما یا ضخامت ماده تعیین میگردد. خنک کردن قطعه به وسیله آب ، روغن و یا یک محلول پلیمری میباشد. سختی ایجاد شده بین 37/58 HRC باشد. و فولادکربنی و آلیاژی به محتوای کربن در محدوده 0.40/0.45 % مناسب هستند.

یک منبع الکتریکی با فرکانس بالا با راندن یک جریان متناوب زیاد از طریق یک سیم پیچ صورت میگردد که در نتیجه گذر جریان از طریق این سیم پیچ باعث ایجاد میدان مغناطیسی بسیار شدید مینماید.

                                   

بسیاری از قطعات مکانیکی همچون شفت ، چرخ دنده ها ، فنر ها و غیره برای سخت شدن از این روش استفاده می کنند.

سیستم های گرمایشی القائی برای سخت کاری در انواع فرکانس های مختلف وجود دارند که به طور معمول بین 1 KHZ تا 400 KHZ میباشند. رابطه ای متناسب با مقدار فرکانس و عمق سختی وجود دارد. بطوریکه فرکانس پایین تر عمق کمتری سختی را در بر خواهد داشت.

البته لازم به ذکر است بسیاری عوامل دیگر نیز در عمق سخت کاری تاثیر گذارند.

  • مزایای عملیات القائی:
  • فرایند بسیار سریع ، در نتیجه تولید بیشتر
  • عدم ایجاد خرابی
  • دستیابی به عمق 8 mm
  • مقاومت و سختی بالا

 

 

 

 

منبع مقاله : https://en.wikipedia.org/wiki/Induction_hardening

 

 

مقاله فوق در واحد تحقیق و توسعه خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است. 

استفاده از مقاله ی فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.