به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

بررسی استاندارد های ISO ، DIN و JIS ، ASME ، GB ، ANSI و تفاوت آنها

بررسی استاندارد های ISO ، DIN و JIS ، ASME ، GB ، ANSI و تفاوت آنها

استاندارد DIN

استاندارد DIN مخفف کلمه Deutsches Institut für Normung  است که به معنای موسسه استاندارد آلمان میباشد و عضو سازمان ISO نیز هست. DIN  یک انجمن آلمانی ثبت شده است که مقر آن در برلین میباشد. در حال حاضر حدود 30 هزار استاندارد DIN وجود دارد که تقریبا همه زمینه های فناوری را پوشش می دهد. NADI در سال 1917 به عنوان Normenausschuß der deutschen Industrie (کمیته استاندارد های صنعت آلمانی تاسیس شد و در سال 1926  DNA نامگذاری گردید تا نشان دهد کمیته استاندارد سازی نه تنها در زمینه محصولات صنعتی بلکه درتمامی زمینه ها ، فعالیت دارد. در سال 1975 آن را به نام DIN تغییر نام دادند و توسط دولت آلمان به عنوان سازمان ملی استاندارد که منافع آلمان را در سطح بین المللی و اروپایی به عهده دارد ، شناخته شد.

                                                

استاندارد JIS

Japanese Industrial Standards

استاندارد های مورد استفاده برای فعالیت های صنعتی در ژاپن را مشخص مینماید. فرایند استاندارد سازی توسط کمیته استاندارد صنعتی ژاپن هماهنگ شده و از طریق انجمن استاندارد ژاپن منتشر گردیده است.

استاندارد های JIS در قالب JIS X 0208:1997 نامگذاری شده اند X نشان دهنده بخش تقسیم بندی و به دنبال آن چهار رقم بعدی تعیین کننده منطقه و چهار رقم پایانی تعیین کننده دوره تجدید نظر میباشد.

بخش های تقسیم یندی در استاندارد JIS :

A : معماری و عمران 

B :  مهندسی مکانیک 

C :  الکترونیک و مهندسی الکترونیک

D :  مهندسی  خودرو 

E : مهندسی راه آهن 

F : ساخت کشتی 

G : متالوژی 

H :  مواد غیر آهنی 

 و ...

                                              

استاندارد ISO

 International Organization for Standardization 

سازمان بین المللی استاندارد سازی ، یک سازمان مستقل و غیر دولتی است که عضو سازمان های استاندارد 164 کشور دنیاست. ISO بزرگترین سازمان توسعه دهنده استانداردهای جهان است. که با تدوین استاندارد ها و معیار های مشترک سعی در همگام سازی نیاز ها و محصولات تمامی کشور ها دارد. بیش از 20.000 استاندارد در خصوص تمامی موارد تعریف شده است. این سازمان به توسعه تجارت جهانی به صورت عادلانه کمک مینماید. سه زبان در ISO  مورد استفاده قرار میگیرد  انگلیسی ، فرانسوی و روسی.

 

                                                 

استاندارد ASME

American Society of Mechanical Engineers

انجمن آمریکایی مهندسان مکانیک ، یک انجمن حرفه ای است . این انجمن یک جامعه مهندسی ، سازمان استاندارد ، تحقیق و توسعه و ارائه دهنده آموزشی محسوب میگردد. ASME دارای بیش از 14.000 عضو در 158 کشور جهان است.

                                                          

استاندارد ANSI

American National Standards Institute

موسسه استاندارد ملی آمریکا ، یک سازمان خصوصی غیر انتفاعی است که نظارت بر توسعه استاندارد های محصولات ، خدمات ، سیستم ها و پرسنل در ایالات متحده را برعهده دارد.این سازمان همچنین استاندارد های ایالات متحده آمریکا را با استاندارد های بین المللی هماهنگ میکند تا محصولات آمریکائی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال ، این استاندارد اطمینان می دهند افرادی که دوربین دارند ، میتوانند فیلم هایی را که برای آن دوربین در سراسر جهان نیاز دارند ، پیدا کنند.  

ANSI استاندارد های اعتبار داده شده توسط نمایندگان دیگر سازمان های استاندارد ، گروه های مصرف کننده ، شرکت ها و غیره را توسعه می دهد. این استاندارد ها اطمینان حاصل میکنند که ویژگی ها و عملکرد محصولات سازگار هستند ، و مردم میتوانند از تعریف و اصطلاحات مشابه استفاده کنند .

                                  

استاندارد GB  :

 GuoBiao

 استاندارد های ملی چینی صادر شده توسط اداره استاندارد سازی چین (SAC)

استاندارد های GB چین به دو دسته تقسیم می شوند. اجباری و توصیه شده . استاندارد های اجباری مانند سایر مقررات در چین میباشند. آنها توسط قوانین و دستورالعمل های اداری اعمال میگردند. و در راستای حفاظت از سلامت انسان ، امول شخصی و ایمنی محدود می شوند. تمامی استانداردهایی که خارج از این ویژگی ها قرار دارند استاندارد های توصیه شده  ، نامیده میگردند. این استاندارد ها در هر دو نوع تقسیم بندی میتوانند با پیشوند GB  برای استاندارد های اجباری و GB/T برای استاندارد های غیر اجباری ، صورت پذیرند.

 

                                                   

         

تعاریف :

به طور معمول هر پنج سال یکبار استاندارد ها بررسی می شوند تا تحلیل کنند که آیا استاندارد های قبلی از کم و کیف مناسب برخوردارند و یا خیر ؟

در سال های اخیر تعداد قابل توجهی از استاندارد های DIN  با استاندارد های DIN EN ISO  جایگزین شده اند.

بسیاری از استاندارد های DIN پایه ای برای استاندارد های ISO بوده است.اغلب تغییرات بسیار جزئی بوده است. اگر یک استاندارد ISO در سطح ملی بدون هیچ گونه تغییری اجرا شود ، همان نام مربوطه به استاندارد ملی داده می شود فقط اختصاراتی همچون DIN EN به آن اضافه میگردد. به طور مثال یک استاندارد ISO 4032-M12-8 نسخه آلمانی آن DIN ISO 4032-M12-8 نامیده می شود.

استاندارد سازی :

در سال 1946 موسسه ISO تاسیس شد و استاندارد های بین المللی (ISO) به عنوان مقررات فنی در سراسر جهان در جهت مبادله و کاهش موانع تجاری انجام پذیرفت.

استاندارد EN  : هدف از استاندارد های اروپا ، هماهنگی مقررات فنی و قوانین درونی است. بازار اتحادیه اروپا به طور مشترک در 1 ژانویه 1993 ایجاد شد. استاندارد های ISO تا حد ممکن باید به طور استاندارد به عنوان استاندارد های EN بدون هیچ تغییری ،  به تصویب برسند. تفاوت بین استاندارد های EN   و ISO  این است که استاندارد های EN بر اساس تصمیم شورای اروپا باید در کشور های عضو به عنوان استاندارد های ملی بدون تغییر و بدون تاخیر اجرا شود و استاندارد های متناظر بلافاصله حذف گردند.

 

 

برای تشریح بیشتر مقایسه ی بین گروه های مختلف به نحوه استاندارد سازی و اندازه گیری در دو نوع DIN و JIS یعنی نسخه آلمانی و نسخه ژاپنی میپردازیم :

به عنوان مثال برای خرید یک یابنده مقاومت دما از یک تولید کننده میتوانید استاندارد مورد نظر خود را انتخاب کنید . استاندارد JIS ضریب دمای 0.0039916 اهم در درجه سلسیوس است. استاندارد DIN دارای مقدار 0.00385 میباشد. هر دو در 100 اهم در 0 درجه سلسیوس (32 درجه فارنهایت)  ،کالیبره میشوند. این بدان معناست که نحوه محاسبه در گروه های مختلف متفاوت است ولی خروجی هر دو یکسان میباشد. بنابراین بر اساس معیار شما در کشور مورد نظر و دسترسی به گروه های دیگر میتوان از کارکرد مناسب آن مطالع شد. 

 

 

 

مقایسه استاندارد DIN  و ISO  در ابعاد پیچ های کوچک :

 

                                         

 

جایگزنی استاندارد ISO  با DIN  در برخی موراد :

در این مقایسه در سیستم استاندارد ISO برای پیچ های کوچک ارتفاع و قطر تغییر کرده است. البته این تغییرات ممکن است بر روی اکثر برنامه ها تاثیری نداشته باشد . و تنها در مواردی که فضای بسیار کمی برای نصب وجود دارد ،  لازم است تغییرات را در جزئیات مشاهده شود. در جدول زیر تغییرات کلی و همچنین ISO  جانشین را ملاحظه مینمائید.

                                        

 در این مقاله تنها به بخشی از انجمن ها و شاخصه های استاندارد سازی پرداخته شده است.

 

 

مقاله فوق در بخش تحقیق و توسعه خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

استفاده از مقاله ی فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.