به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

بررسی تولز چنج(تعویض ابزار) و اهمیت انبار ابزار (tool changer) در ماشین های CNC

تعویض کننده ابزار و اهمیت انبار ابزار (tool magazine) در ماشین های CNC

 

 

 

 

 

تعویض ابزار (automatic tool changer ) که به اختصار ATC نامیده می شود در ماشین های cnc  به منظور افزایش تعداد ابزار های کاربردی و ارتقای سطح تولید به کار می رود.  ATC ها ابزار را به سرعت تعویض و زمان غیرمولد دستگاه را کاهش می نمایند.  همچنین به منظور تعویض ابزار خراب و شکسته استفاده میگردند.

ماشین های cnc  ساده از یک ابزار استفاده میکنند. تارت ها نیز می توانند با تعداد ابزار همراه باشند. اما زمانی که به ابزار های بیشتر نیاز است می توان از گزینه ATC بهره برد. ابزار ها در انبار (magazine) قرار میگیرند.

بر اساس شکل انبار ابزار، ATC میتواند دو نوع باشد:

Drum type  زمانی که تعداد ابزار های مورد نیاز ، نهایتا 30 عدد میباشد. این سری به دو نوع چتری و بازویی تفکیک میگردد.

 

Chain type  زمانی که تعداد ابزار های مورد نیاز بیشتر از 30 عدد  میباشد. که در این مدل زمان تعویض ابزار نسبت به مدل drum  بیشتر است.

 

 

مکانیزم تعویض ابزار :

بعد از دریافت دستور تعویض ابزار ، ابزار در موقعیت مشخصی به نام “ tool change position” به وسیله انبار ابزار فیکس میگردد. بازوی ATC به موقعیت مورد نظر آمده و ابزار را بر میدارد . بازو بین اسپیندل (یا تارت) و انبار ابزار می چرخد که این بازویی یک گریپر در هر دو طرف خود دارد که به وسیله آن ابزار را نگه میدارد . یکی از آنها ابزار قدیمی را بر می دارد و دیگری ابزار جدید را در انبار جایگزین مینماید.

 به منظور تعویض ابزار کد دستوری M06 به همراه شماره ابزار T# به برنامه اعلام میگردد و بلافاصله بعد از خواندن این کد ، کنترلر ، انبار ابزار را برای ابزار مشخص شده جستجو میکند و در جهت اجرا بر روی اسپیندل در موقعیت تعویض قرار میدهد. به عنوان مثال T02 M06 دستوری است که کنترلر در جهت تعویض ابزار شماره 2 اعمال میکند. در سری ماشین های CNC  مدرن تر به منظور صرفه جویی در زمان و تعویض ابزار با سرعت بیشتر ابزار درخواستی در موقعیت تعویض قرار میگیرد و بلافاصله بعد از خواندن خط مربوطه عملیات orientation و نهایتا تعویض انجام میگردد و دوباره ابزار بعدی به همان صورت در صف قرار خواهد گرفت. بدین منظور عملیات pre-tool  که همان ساده ابزار قبل از تعویض میباشد  به روش کد دستوری زیر انجام می پذیرد :

N171 T03  

و برای تعویض نهایی به روش زیر خواهد بود :

N170 T02 M06

کنترلر پس از خواندن کد M06 سیستم خنک کاری و اسپیندل را به طور اتومات متوقف مینماید.

 

به منظور افزایش بهره وری در تولید بر اساس نوع کار ، ابعاد قطعات و عملیات های مختلف ماشینکاری از ابتدا انبار ابزاری را انتخاب نمایید تا در روند تولید با مشکلات مرتبط روبرو نگردید. دانستن تک تک اجزائ ماشین ابزار و قابلیت های آنها به شما در جهت توسعه بهره وری و میزان سرمایه گذاری تان کمک شایان ذکری خواهد نمود .

 

 

 

مقاله فوق در بخش تحقیق و توسعه خاوران صنعت پاسارگاد تهیه  و تنظیم گردیده است.

 استفاده از مقاله ی فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.