به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

تفاوت BBT و BT ، CAT و HSK

تفاوت BBT  و BT ، CAT  و HSK

هلدرهای BT و CAT که به عنوان V-flange  شناخته می شوند توسط سازندگان ابزار و ماشین ساز به صورت استاندارد پذیرفته شده و به طور گسترده ای استفاده میگردند. سری CAT توسط شرکت conglomerate caterpillar تعیین و توسعه یافته است. سری BT یک معادل ژاپنی است که بکارگیری آن از لحاظ بین المللی به ویژه در اروپا رایج تر است. سری های BT و CAT تقریبا مشابه هستند به نحوی که نسبت مخروط 7:24 دارند و از pull stud و یا knob برای فیکس شدن در داخل اسپیندل استفاده میکنند.

تفاوت بین این دو گزینه در طراحی فلنج میباشد که در سری BT فلنج ضخیم تر است و به صورت متفاوتی با تعویض کننده ابزار درگیر میگردد.

HSK  مخفف کلمه آلمانی “Hohl Shaft Kegel” و یا کلمه انگلیسی “Hollow Shank Taper “میباشد.

تفاوت اصلی ، بین taper های , CAT , BT  و HSK میباشد.

TAPER:

هلدر های BT و CAT-V معمولا از مخروط 7:24 استفاده میکنند در حالیکه HSK از مخروط کوچک 1:10 استفاده میکند.

DUAL CONTACT:

 CAT و BT تنها به واسطه مخروط با اسپیندل در تماس هستند درحالیکه HSK مخروط (TAPER) و فلنچ با اسپیندل در تماس میباشد.

DRAWBAR:

هلدر های CAT  و  BT به وسیله drawbar (میله اتصال)  در اطراف نگهدارنده (pull stud) قرار میگیرند ، در حالیکه در نوع HSK  ، میله اتصال در داخل shank قرار میگیرد.

 

یکی از تفاوت های بزرگ بین HSK و BT در نحوه بسته شدن ابزارگیر مخروطی به اسپیندل ماشین ابزار است. HSK از لحاظ مکانیکی به طور همزمان بین بخش مخروطی و سطح اسپیندل مرتبط میگردد. این ارتباط بسیار سخت و محکم است.

در سیستم های BT  و CAT  محدودیت مشابی وجود دارد . هر دو با یک سطح تماس بین فلنج هلدر و اسپیندل در ارتباط هستند در نتیجه در دورهای بالاتر از 800rpm به دلیل وجود نیروهای گریز از مرکز ، هلدر به سمت بالا کشیده می شود.

در سیستم HSK به دلیل اتصال دو لبه که متفاوت از موارد BT و CAT میباشد تماس های محوری و شعاعی را برقرار مینماید. در نتیجه این نوع اتصال عمر ابزار در موارد ماشینکاری با سرعت های بالا در مقایسه با موارد دیگر تضمین میگردد. در انتخاب سری های HSK شش نوع مدل تعریف میگردد. ( از سری A تا F) . سری HSK-63A به طور گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرد. این درحالی است که به دلیل گرانی ابزار و اسپیندل مرتبط ، میان سازنده گان ماشین ابزار به جهت قیمت تمام شده بالاتر مورد پسند و الویت نیست. اما به صورت سفارشی برای آن دسته از مشتریانی که به دنبال بهره وری و بازده هی بیشتر هستند مورد انتخاب خواهد بود. درج این نکته ضروری است استفاده از شاخصه اسپیندل با قابلیت HSK درخصوص ماشین ابزار هایی است که المان کیفیت و استفاده از ویژگی های خاص را رعایت کرده باشند.

ابزار های BBT :

سیستم هلدر های BBT در موارد مختلف در حال محبوب تر شدن هستند. در نتیجه استفاده از این نوع سیستم ها به استحکام ، دقت ، سرعت و کارائی می توان دست یافت.

سیستم های BBT  با اتصال همزمان فلنج و بخش مخروطی با اسپیندل کار میکنند. هلدر های BBT قابل تعویض با هلدر های BT هستند.

ماشین هایی که با استاندارد هلدر های  BT30 و BT40 تجهیز شده اند ، فاصله ی بین اسپیندل و فلنج هلدر چیزی در حدود 2.0 میلی متر میباشد. در خصوص هلدر های BT50 این فاصله 3.0 میلی متر است. هلدر های BBT فلنج ضخیم تری دارند که نصف آن فاصله را کم میکنند ، درصورت مجهز بودن دستگاه به اسپیندل BBT آن نصف دیگر هم حذف خواهد شد بنابراین موجب اتصال دوگانه مخروط و سطح فلنج میگردد. که درنتیجه کارائی و استحکام بیشتر را سبب میگردد.

عمر ابزار بیشتر و انحرافات شعاعی ، لرزش و ... در سیستم های BBT کاهش میایند. در هلدر های BBT این انحراف از 60 تا 100 میکرون میباشد در حالیکه در هلدر های BT انحرافات شعاعی  چیزی در حدود 400 تا 600 میکرون میباشد. و این نکته نشان دهنده دقت بالاتر هلدر های BBT  در مقایسه با موارد معمول مانند BT میباشد. استفاده از BBT ها کیفیت سطح بهتر ، عمر ابزار بیشتر افزایش بهره وری و کاهش زمان تولید را سبب میگردند. BBT  ها همچنین انتقال قدرت بیشتر براده برداری را سبب می شوند.

                    

 

 

به دلیل اتصال دوگانه سیستم های BBT از لغزش ناخواسته هلدر به داخل اسپیندل در دور های بالاتر جلوگیری به عمل می آید. در سرعت های بالا ،به دلیل قانون اینرسی مخروط به داخل اسپیندل می لغزد که موجب بروز خطای دقت در محور Z میگردد.  این لرزش میتواند از 0.02 میلی متر تا 0.06 میلی متر باشد. در خصوص سیستم های BBT و ویژگی های اعلام شده  این خطا به حداقل میرسد. ابزار های BBT حداکثر دقت ماشینکاری و کیفیت سطح را درمقایسه با موارد معمول مانند BT  را میسر مینمایند.

 

 

 

موارد فوق تنها بخش کوچکی از اطلاعات ابزار ها و هلدر های مختلف میباشد که درجهت آشنایی صنعتگران محترم با نوع ابزار ها و اسپیندل های مختلف میباشد.

 

این مقاله در واحد تحقیق و توسعه خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است.

 استفاده از مقاله فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.