به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

مقایسه سیستم های حرکتی box و linear در ماشین ابزار

مقایسه سیستم های حرکتی box  و linear  در ماشین ابزار ؛

چهار مسئله اصلی در جهت انتخاب سیستم حرکتی box و یا linear  مطرح میگردد :

سرعت ، استحکام ، ظرفیت تحمل وزن و عمر ابزار

ماشین های سنتر ساخته شده با سیستم های حرکتی Box بسیار مستحکم  ، سرعت کند تر و قابلیت براده برداری بیشتر در قطعات بزرگ را دارا میباشند. در مقابل سیستم های حرکتی linear  سریع تر ولی برای عملیات براده برداری سبک تر طراحی شده اند.

قاعده انتخاب بین این دو سیستم حرکتی ، مطالعه برنامه و عملیات ماشینکاری مورد نظر است. این تصمیم گیری باید پس از پاسخ به سوالات ذیل باشد :

  • چه حجم براده برداری و ماشین کاری را برای ابزار ماشین در نظر داشت؟
  • چه کمینه ای از نرخ تعدیل (damping) را برای ماشین باید در نظر داشت؟
  • کمینه و نرخ حرکتی برای ماشین چه مقدار خواهد بود؟
  • عمر تقریبی ابزار چه مقدار مهم است ؟

سیستم های حرکتی linear  بر مبنای کاهش اصطکاک و افزایش شتاب و کاهش چشم گیر آن میباشند. این سیستم های حرکتی توسط سازندگان ماشین ابزار و با انتخاب خریدار کالای سفارشی تعیین میگردند. همچنین مزیت دستیابی به حرکت سریع(rapid travel) بالاتر  ، به موجب سختی دینامیکی ماشین است که متاثر از آن ، دقت لازمه به متعلقات ماشین در حین عملیات براده برادی انتقال میابد.

سیستم های حرکتی linear   مزیت بزرگی به منظور تعویض دارند که مهارت کمتر و اشراف نسبی که مهندس تعمیرکار برای این منظور در مقایسه با سیستم حرکتی Box میباشد را طلب می کنند. در سیستم های حرکتی linear  دقت کمتری در ماشین کاری و آماده سازی بستر برای اجرای واگن و میز در مقایسه با Box که نیاز به شابر زنی و رسیدن به دقت بالای سطح و به تبع آن همگام سازی عوامل در گیر دارد  ، را خواهد داشت. لازم به ذکر است اگر چه سیستم حرکتی Box به سرعتی مانند linear  نمیرسند و در عوض قابلیت و مزیت داشتن سختی دینامیکی بیشتری هستند.

سطح مقطع linear  بصورت محسوس در مقابل Box کمتر و کوچکتر است. از این روی ماشین های بزرگتر که نیاز به قدرت بیشتری دارند از سیستم های حرکتی Box بهره میبرند.

سیستم حرکتی Box نیاز به هنر شابر زنی با دست برای رسیدن به مشخصات هندسی دقیق میباشد. شابرزنی دست به معنای کلمه استفاده از ابزار نوک تیز کاربیدی اطلاق میگردد. شابر زنی در اثر تمرین مستمر به منظور ایجاد نقطه های تماس بر روی سطح کار که در اثر سایش اسلاید یا ابزار کاربیدی به سطح با زاویه و قدرت یکسان است. این عملیات بار ها و بارها با توان یکسان انجام میگردد. مبنای شکل دهی و ساخت بستری با دقت و در یک مسیر در فرایند شابر زنی ظاهری نیم حلال تشکیل میدهد که این امر توزیع مناسب روغن در کانال های ایجاد شده را تضمین مینماید. این نوع سایش در نتیجه سالها تجربه ، تحصیل میگردد.

در سیستم های حرکتی لینیر که حساس ترند در صورت بروز برخورد و یا تصادف در ماشین احتمال خرابی بیشتر دارند.ترک های زیر بنایی میتوانند در ساچمه ها و رولر برینگ ها اتفاق بیافتد که در نتیجه آن سبب خرابی کلی این نوع بستر خواهند شد ولی در سیستم حرکتی Box این احتمال کمتر خواهد بود چرا که مناطق تماس و یا سطح مقطع بیشتری درگیر است و این احتمال را به حداقل خواهد رساند. در موارد Box در مقایسه با linear در کاربردهای براده برداری سخت و استحکام ماشین به منظور تعدیل لرزش و تحمل بیشتر وزن قطعه کار ، امتیاز های ویژه ای دارند. موارد Box می توانند در ماشین کاری قطعات بسیار سخت مانند خشن کاری و یا کار بر روی قطعات آنیل شده مانند استیل و نیکل مقاوم استفاده شده در صنایع هوا و فضا به خوبی عمل کنند.

مزیت بزرگ و دیگر این نوع سیستم حرکتی (Box) دارای لرزش کمتر به موجب تعدیل لرزش کلی و در نتیجه شکست و افت ابزار و نهایتا تضمین عمر بیشتر ابزار است. در کل می توان به این جمع بندی دست یافت که برای ماشین کاری قطعات پیچیده و سخت ، درخواست مشتری برای خشن کاری در عین حفظ دقت می توان از ماشین های با بستر Box و برای عملیات های روتین و سبک اما با سرعت بالاتر از سیستم linear  استفاده کرد.

خاطر نشان میگردد مشتریان در سراسر جهان به خصوص در ایران باید به این نکته دقت کنند که برای خرید باید به جایگاه و دانش فنی خدمات دهندگان داخلی نیز اشراف داشته باشند. این بدان معناست در ایران چون هزینه های تعمیر ماشین با بستر Box زیاد ، سخت و مشکل است می توان با انتخاب ماشین های با بستر linear  از این ضعف پیش گیری کرد.

خاوران صنعت پاسارگاد با رویکرد تامین همه جانبه و متنوع محصولات سعی در جلب هرچه بیشتر رضایتمندی صنعتگران ایرانی داشته و دارد. این مهم جز با تفکر خدمات محور و مشاوره صحیح به صنعتگران ایران اسلامی میسر نخواهد بود.

 


مقاله فوق در بخش تحقیق و توسعع خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است. 

استفاده از مقاله ی فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.