به وبسایت شرکت خاوران صنعت پاسارگارد خوش آمدید
لوگوی خاوران صنعت

خاوران صنعت پاسارگاد

english-flagEN

ماشین سنتر عمودی VMC و افقی HMC چه تفاوتی با یکدیگر دارند ، چطور و چه زمان انتخاب کنیم ؟

ماشین سنتر عمودیVMC  و افقی HMCچه تفاوتی با یکدیگر دارند ، چطور و چه زمان انتخاب کنیم ؟

بسیاری کارگاه های ماشین کاری کوچک . متوسط با استفاده از ماشین سنتر عمودی نیاز خود را مرتفع می نمایند.این نوع ماشین های سنتر عمودی با بهره گیری از تکنولوژی و ساختار موقعیت عمودی اسپیندل  کار می نمایند و مجاز به برداشت برده از روی سطح قطعه میباشند. در این نوع ماشین ها قابلیت استفاده از محور های 3  ، 4 و 5 میباشد. تجهیز آپشن پالت قابل تعویض یا pallet changer میتواند عملیات ماشین کاری را تسریع نماید. ماشین سنتر های عمودی در مقایسه با ماشین سنتر های افقی بسیار ارزان تر هستند. به طور خلاصه، اگر شما یک کارگاه ماشین کاری کوچک هستید که در آن سرمایه گذاری و تجربه محدود است، یا اگر مهارت و تجربه لازم برای راه اندازی یک HMC نداشته باشید و نیازمند  افزایش ظرفیت بالا نیستید،  VMC یک گزینه خوب است.ماشین های سنتر افقی دارای دو برابر ظرفیت ماشین کاری نسبت به ماشین سنتر های عمودی هستند.

 

 

 

این نوع ساختار به ماشین اجازه مینماید تا روند تولید بی وقفه ادامه یابد. در ماشین های سنتر افقی دو پالته میتوان همزمانی که ماشین کاری بر روی یک پالت انجام میگردد ، قطعه کار را در پالت دیگر لود کرد.علاوه بر آن نوع قرار گیری اسپیندل و روش براده برداری به نحوی است که سفاله ها بر اساس گرانش زمین راحتر تخلیه میگردد و در نتیجه تخلیه سفاله انبوه سریع تر ، عمر ابزار بیشتر و نهایتا finishing بهتری را بدست می آورید. ماشینهای سنتر افقی (HMC)  به منظور افزایش تولید و حداکثری آن طراحی شده اند و از نوع بدنه محکمتر و صلب تر استفاده شده اند. در این نوع ماشین ها ، هم خریداران می توانند گزینه هایی از قبیل ، خنک کننده اسپیندل ، تعداد پالت ، تعداد محور ها و گیره های اضافی و خاص را به صورت سفارشی انتخاب نمایند. در ادامه می توان به این نکته اشاره کرد که شاید در ابتدا این نوع تفکر  به ذهن متبادر گردد ، که  با مبلغ پرداختی برای ماشین سنتر افقی می توان 3 دستگاه فرز عمودی تهیه نمود. بله این بسیار صحیح است اما آیا خروجی عملکرد ماشین نیز یکسان است. بگذارید بیشتر این مسئله را باز کنیم. برای خرید یک ماشین سنتر افقی حدودا باید 375.000 دلار و برای یک ماشین سنتر عمودی 110.000 هزینه کرد ( شاخص ما در بحث انتخاب از برند های تایوانی است برای هر دو محصول ، کالایی که با عملکرد و قابلیت های مورد قبول در نظر گرفته شده است ، میباشد ! ) نکته قابل توجه در استفاده ماشین ابزار ، از اسپیندل میباشد. این بخش زمانی است که ماشین سنتر افقی به خوبی می درخشد. زمان استفاده از اسپیندل در ماشین سنتر افقی 85% در مقابل 25%  ماشین سنتر عمودی (VMC)  است. این بدان معناست که سه برابر توان تولید در مدت یکسان برای همان قطعه مشابه میباشد. به انضمام اینکه هزینه اپراتور کمتر ، استهلاک کمتر ، هزینه تعمیرات و فضای کمتری را به خود اختصاص داده است و ما با توجه به محدودیت های بودجه میتوانیم در یک فضای محدود، قابلیت ها و تنوع ماشین کاری خود را افزایش دهیم . به عنوان مثال اگر با یک ماشین سنتر عمودی ماهیانه 3000 دلار برگشت سرمایه  در نظر میگیرم برای ماشین سنتر افقی حدود 8000 دلار خواهد بود. اما این فقط در صورتی امکان پذیر است که به افزایش و حجم حداکثری تولید برسیم. یعنی همانطور که در بالا ذکر کردیم اگر کارگاه کوچکی دارید و نمی توانید سرمایه گذاری بیشتر انجام دهید و حجم تولید چندانی ندارید بهتر است به فکر خرید ماشین سنتر عمودی باشید (VMC). در نظر داشته با توجه به افت ابزار ، هزیه جاری برای خرید آن نیز به موارد فوق اضافه خواهد شد با توجه به اینکه شما باید در VMC برای سه ماشین ابزار بخرید ولی در HMCبرای یک ماشین. اگر ماشین سنتر عمودی 5 سال برای شما به راحتی کار کند ماشین افقی 7 سال برای شما کار خواهد کرد.هوشمندانه و با تفکر خرید کنید ، هزینه ابتدایی زیاد است ولی در طولانی مدت این بهره وری است که هزینه ها را کاهش و راندمان ما را افزایش میدهد. متاسفانه در ایران به دلیل عدم وجود مشاوره صحیح از سوی بازرگانان ماشین آلات صنعتی و عدم تشریح موارد فوق و البته بسیاری المان های دیگر همچون نبود سرمایه کافی ، نبود امنیت تولید ، بهره وری و عدم وجود تفکر و امکان صادرات ما با مشکلاتی در این بخش روبرو ساخته.         

 

 

گروه خاوران صنعت پاسارگاد به منظور توسعه تفکر خرید و فروش ماشین آلات صنعتی تمام تلاش خود را در جهت تبیین و بومی سازی فرایند استفاده از ماشین آلات به صنعتگران ایران اسلامی ، می نماید. 

 

 

مقاله فوق در واحد تحقیق و توسعه خاوران صنعت پاسارگاد تهیه و تنظیم گردیده است. 

استفاده از مقاله فوق با ذکر نام بلامانع میباشد.